Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Op naar de betere jou

    Met een dekentje op de bank en de kaarsjes aan: jij komt de decembermaand wel door. Zeker met een zak kruidnoten of kerstkransjes binnen handbereik. Maar uhm, waar zijn die gezonde voornemens nou gebleven?

    Aan de ene kant verheug jij je op al die lekkere kerstkransjes en chocoladeletters. Aan de andere kant wil jij ook op je gewicht letten en dit jaar nog misschien nog wel wat kilootjes kwijt. Zo hoef je je lichaam niet onder dikke lagen kleding te verstoppen en kun je strak in je kerstpak aanschuiven bij het kerstdiner. Balans houden tussen al deze verleidingen is de truc. Door er voor te zorgen dat je weinig kruidnoten, chocoladekransjes en ander feestsnoep in huis hebt, ga je minder snel snaaien. Heb je snack-trek, kies dan voor voedsel dat meer verzadigt.

    Ontbijt eens met een groene smoothie en neem een sappig mandarijntjes of stukje komkommer als tussendoortje. En wist je dat lekker én gezond eten echt samengaan, ook tijdens de feestelijke maaltijden? Voeg veel groente toe aan de maaltijden en ga eens voor een heldere soep of tomatenspiesjes. Door te kiezen voor kleinere porties en langzamer en bewust te eten, krijg je niet te veel voedsel binnen. Bovendien: als je lekker blijft sporten, kan je dat handje kruidnoten of die taaitaai af en toe heus wel hebben.

    Fit blijven bij ziekte
    Als je ziek bent of als je aan het herstellen bent, is het juist niet verstandig om te lijnen. Je lichaam heeft dan meer energie en voedingsstoffen nodig om te kunnen herstellen. Misschien staat je hoofd sowieso al minder naar al die lekkere voeding nu je ziek bent. Gebrek aan eetlust, misselijkheid, pijn en smaakverlies tijdens je ziekte zorgen ervoor dat je weinig zin hebt om te eten. Wanneer je een langere tijd te weinig volwaardige voeding binnenkrijgt, verslechtert je weerstand en kan er sprake zijn van ondervoeding. Ondervoeding leidt tot een minder snel herstel van je ziekte. Door extra voedingsstoffen te gebruiken tijdens de periode van ziekte, voorkom je dat je weerstand achteruitgaat. Vooral eiwitten zijn nodig: deze zorgen ervoor dat je weerstand verbetert en dragen bij aan de opbouw en het behoud van je spieren en bloed. Om eitwitten binnen te krijgen, kun je onder andere vlees, vis, kip, zuivel, peulvruchten en noten en pinda’s eten. Met goed samengestelde voeding krijg je alle benodigde vitamines en mineralen binnen. Zo kun je sneller herstellen van ziekte en complicaties voorkomen.

    Heb jij behoefte aan praktische tips om fit te blijven tijdens je ziekte of ziekteherstel? Of wil je graag handvatten om al tijdens de periode van feestdagen aan je gezonde voornemens te werken? Schakel dan Mirjam Langelaar in voor voedingsadvies speciaal op maat voor jou. Mirjam helpt je op een verantwoorde manier af te vallen of aan te sterken met heerlijke maaltijden en tips voor gezonde snacks en drankjes. Dit is geen dieet, maar een nieuwe gezonde leefstijl, die geen moeite kost om vol te houden. Mirjam is aangesloten bij de BGN, en haar consulten worden (grotendeels) vergoed door de aanvullende ziektekostenzekering. Neem contact op voor een grátis intake.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply