Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Pak jouw loopbaankansen!

    Vrouwen hebben geen ambitie… Vrouwen hebben vaak een achterstand (na een periode van zorg of ziekte)…Vrouwen denken te klein over zichzelf…

    Hoe waar is dit voor jou? Ik merk als loopbaancoach wel grote verschillen tussen hoe mannen met hun loopbaankansen omgaan en hoe vrouwen dat doen. Vrouwen kunnen meer dan ze vaak zelf denken, maar durven minder. En mannen kunnen vaak minder dan ze zeggen, maar durven meer. Het gevolg is dat vrouwen vaak hun mogelijkheden op de arbeidsmarkt onvoldoende benutten. In mijn loopbaangesprekken met vrouwen gaat het daarom vaak over de verandering van mindset.

    1. Wees je bewust van al je vaardigheden en kwaliteiten
    Veel van je oude ervaringen kun je in een andere functie in een andere sector ook inzetten. Denk bijvoorbeeld aan: kunnen samenwerken, creatief oplossingen bedenken, gemakkelijk contact kunnen maken. Samen een goed beeld creëren van wat je allemaal te bieden hebt, geeft veel meer zelf­verzekerdheid bij het kiezen van functies en bij het solliciteren.

    2. Heb het lef om kleine risico’s te nemen
    Vrouwen vragen zich al snel af ‘Ben ik daar wel goed genoeg voor?’ Hun innerlijke criticus roept ze al snel terug. Ook willen ze de nieuwe werkgever niet teleurstellen, als iets niet meteen lukt. Mannen bluffen meer en durven eerder een keer onderuit te gaan. Een bekend voorbeeld is dat, als een man een functieprofiel leest, hij bijvoorbeeld concludeert dat hij aan 8 criteria voldoet, en een vrouw met dezelfde kwaliteiten concludeert dat zij aan 2 criteria niet voldoet. Ik ondersteun hen vaak om moedige stappen te zetten en goed voor zichzelf op te komen in gesprekken.

    3. Blijf jezelf in een mannelijke bedrijfscultuur
    Het lijkt soms gemakkelijker voor vrouwen om zich aan te passen aan een mannelijke stijl, terwijl organisaties zoveel beter gaan werken als juist de vrouwelijke kwaliteiten meer ingezet gaan worden. Onderzoeken tonen aan dat vrouwelijke leidinggevenden (die over het algemeen een hogere emo­tionele intelligentie hebben) hun mensen beter laten presteren.

    4. Profileer jezelf / toon je meerwaarde aan
    Vrouwen gedragen zich vaak wat terughoudender en bescheidener, waardoor hun meerwaarde door anderen minder wordt gezien. Dat kan door op tijd je successen te delen, op tijd je inbreng te hebben in vergaderingen en je mannelijke collega er niet met de eer laten strijken van jouw prestaties. Er zijn veel manieren om jezelf beter op de kaart te zetten.

    5. Goed is goed genoeg
    Perfectie belemmert veel vrouwen. Het geeft hun veel zorgen en ontneemt hen het plezier. Accepteren dat er altijd wel iets fout gaat, helpt. En ook beseffen dat je dan niet meteen als persoon wordt afgeschreven. Ook tijdens het proces hulp vragen, maakt het een stuk relaxter.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply