Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Slaap lekkerder!

    Je hebt een volle, lange dag achter de rug en bent blij dat je nu eindelijk even op de bank kunt ploffen. Even bijkomen voordat je naar bed moet. Maar voor je goed en wel zit, hoor je alweer gestommel of een stemmetje bovenaan de trap.

    Moeite met slapen komt bij kinderen geregeld voor. Niet meteen iets om je zorgen over te maken, maar het is prettig hier ondersteuning bij te krijgen wanneer het meer structurele vormen aanneemt.

    Verschillende typen slaapproblemen
    Er zijn verschillende typen slaapproblemen: in- en doorslaapproblemen, grote slaperigheid of abnormale gedragingen tijdens slaap (zoals slaapwandelen, nachtmerries, hoofdbonken). De problemen die jonge kinderen ondervinden, vallen meestal in de eerste of laatste categorie. Oudere kinderen kunnen ook last hebben van slaperigheid (overdag). Het kan ook voorkomen naast een bepaalde stoornis of klacht.

    Oorzaken
    Slaapproblemen kunnen verschillende oorzaken hebben, vaak is dit afhankelijk van de leeftijd van het kind. Bij heel jonge kinderen kunnen de problemen ontstaan door een lichamelijke klacht zoals een oorontsteking of allergie, en vaak vinden kinderen het ‘gewoon’ lastig om zelf in slaap te vallen. Een fase die bij veel kinderen voorkomt, zijn angstgedachten voor het slapengaan. Dit uit zich bijvoorbeeld als angst voor monsters onder het bed. Deze angstige gedachten en een vol hoofd met piekergedachten kunnen leiden naar slaapproblemen. Kinderen vallen niet goed in slaap en als ze ‘s nachts wakker worden, zijn ze bang. Elke avond gaan ze opzien tegen de nacht. Deze niet-helpende gedachten maken het probleem alleen maar erger.

    Jongeren
    Bij jongeren is er ook vaak sprake van piekeren of angst. Ze maken daarbij grote veranderingen door die met de nodige emoties gepaard gaan en ervoor kunnen zorgen dat het niet lukt om in slaap te vallen. Hormonen hebben ook een grote invloed op het slaapritme. Door de hormonen komt er een verandering in het bioritme en treedt de vermoeidheid op andere momenten op. Vaak vallen ze veel later in slaap en hebben ze onderbroken nachten. En vooral bij het opstaan zijn ze niet wakker te krijgen. Dat kan leiden tot erge vermoeidheid en slaperigheid overdag. Het drinken van energydrankjes is een kortdurende oplossing, overdag lijken ze fitter alleen heeft dit ‘s avonds een averechts effect op het slapen. Dit kan het probleem alleen maar verergeren.

    Beter leren slapen
    Wanneer slaapproblemen langer aanhouden, kan dit ook andere klachten veroorzaken. Denk hierbij aan een slecht humeur, moeilijk gedrag of stress en spanningen, wat leidt tot verminderde schoolprestaties en onzekerheid. Om jou én je kind te ondersteunen, kun je kindertherapie overwegen. Hierbij wordt er begeleiding aangeboden passend bij jouw gezin en gezinssituatie. Ook kan de therapie gecombineerd worden met oudercoaching. Ouders worden geholpen hun kinderen effectief te ondersteunen om te voorkomen dat je onbedoeld verzeild raakt in oneindige rituelen wat van het naar bed gaan een eindeloze exercitie maakt.

    Geïnteresseerd?
    Ben jij benieuwd naar een kindertherapeut of opvoedkundig advies? Bij het Centrum voor Kindertherapie kun je terecht voor verschillende typen begeleiding en ondersteuning. De deskundigen weten uit ervaring dat zowel kinderen als ouders veel meer kunnen dan ze vaak denken. Door kinderen serieus te nemen en hun eigen vermogen aan te spreken om met moeilijkheden om te gaan, leren ze op hun eigen kracht te vertrouwen. De missie van de medewerkers van het centrum voor kindertherapie is: Wij dragen bij aan meer rust in kind, ouder en gezin.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply