‘Sinds de opkomst van social media is er veel veranderd in de modewereld. Toen ik 43 jaar geleden begon met mijn vak als couturier had je in Nederland de Grote Vier: Frank Govers, Edgar Vos, Frans Molenaar en Max Heymans. Het was nog in de tijd dat je grote shows gaf met tachtig nieuwe stukken waarvan aan het eind van de avond er al zestig verkocht waren. Die tijd is voorgoed voorbij, dat komt nooit meer terug.
Tegenwoordig lijkt het wel alsof je je sporen in het vak niet meer verdiend hoeft te hebben om een mode-icoon te zijn. Wanneer een bekende blogger de hele dag met een bepaalde kleur lipstick of een zeker kledingstuk rondloopt, is dat gelijk hot. Dat vind ik heel vreemd en moeilijk te peilen. Maar zo gebeuren er wel meer vreemde dingen om je heen. Ik vraag me wel eens af of we een uitstervend ras zijn, net zoals dat het geval lijkt te zijn met fotografen. Neem nou Paul Huf, hij was echt het boegbeeld van de Nederlandse fotografie. Tegenwoordig noemt iedereen die een camera bezit zich een fotograaf.
Tsunami van goedkope confectie
Vijftien jaar geleden kreeg ik nog veel vraag naar avond- en feestkleding, naar prachtige creaties. Die behoefte neemt af, dat heeft ongetwijfeld ook met de crisis te maken, maar daarnaast zie je ook een enorme opkomst aan webwinkels. Het is een tsunami van goedkope confectie maar gelukkig zie je wel weer steeds vaker leuke boetiekjes verschijnen.
Mee veranderen
De wereld is aan het veranderen en daar moet je toch in meegroeien. Gelukkig kun je dan ook profiteren van de voordelen van social media. Een goede website is natuurlijk enorm belangrijk en verder zitten we op Facebook waar we onze volgers op de hoogte kunnen houden van mooie projecten, shows of nieuwe en leuke items. Ik prijs me gelukkig dat mijn zoon ook in het bedrijf zit, hij is van de jongere generatie die helemaal is opgegroeid met social media. We krijgen veel likes en worden vaak gedeeld en dat is dan toch ook wel weer grappig. Ik denk dat we binnenkort ook Instagram in gaan zetten en in de toekomst wordt onze website uitgebreid met een webshop. Daar verkopen we de Sheila de Vries Flirt Collectie die bestaat uit leuke jurkjes, aangevuld met tassen, sieraden en oorbellen; bijpassende accessoires die je niet hoeft te passen.
Sommige dingen veranderen en we moeten met onze tijd mee. Maar onze couture blijft!’
– Sheila de Vries
Leave a reply →
Reageer op dit artikel