Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • ‘Soms heel emotionele bijeenkomsten’

    Pesten is een groot probleem. Het kan een kind heel erg beschadigen, en het heeft ermee te maken dat er geen wederzijds respect is tussen kinderen. Nu is het nogal eens zo dat leerkrachten het niet doorhebben dat iemand wordt gepest. Ze zien het gewoon niet, terwijl de ouders een vermoeden hebben dat het wel zo is. Pesten gebeurt vaak subtiel. Er speelt iets, maar je weet niet precies wat.

    Vanuit mijn bedrijf Planum in Haren doe ik geregeld een beroep op Paul Gommans van Spatial Thinking Consulting. Planum houdt zich bezig met leiderschap in het basisonderwijs, door middel van interimmanagement, coaching en scholing. Goede leiders kunnen namelijk veel problemen op scholen voorkomen. Als iemand van een school zich bij mij meldt met het vermoeden dat er iemand gepest wordt, kan ik voorstellen om Paul langs te laten gaan.
    Hij is erg deskundig op het gebied van pesten, en voelt snel aan wat er aan de hand is. Ook is hij een beelddenker, en heeft hij vaak een andere, verfrissende kijk op bepaalde zaken.
    Paul observeert een tijdje op school. Dat kan in de klas zijn, maar ook bijvoorbeeld op het schoolplein, en op basis van zijn bevindingen brengt hij een rapportage uit. Paul doet dat vaak in de vorm van een ‘mindmap’, waarbij allerlei aspecten aan elkaar gekoppeld worden. Vervolgens kan hij het docententeam en de ouders ondersteunen, maar ook de pester en de gepeste zelf. Dat zijn soms heel emotionele bijeenkomsten. Er is tussen de pester en gepeste immers geen wederzijds respect. Er kan ook sprake van zijn dat leerkrachten of andere personeelsleden niet goed met elkaar omgaan. Een andere mogelijkheid is dat blijkt dat er helemaal geen sprake is van pesten, maar dat er iets anders aan de hand is. Ook die conclusie kan Paul trekken.

    – Johan Verstappen – uit Haren

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply