fbpx
Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Sporten als uitlaatklep

    Tegenwoordig leiden we een druk leven, waarin onze hersenen ontzettend veel prikkels binnenkrijgen. Op ons werk zitten we veel achter een computer­scherm, we krijgen appjes, kijken tv, zitten op internet, zijn actief op social media en dit gaat de hele dag door. Onze hersenen zijn niet gemaakt om zoveel prikkels te kunnen reguleren. Dat betekent dat er tegenover al die drukte ook momenten moeten staan die zorgen voor ontspanning. Vinden we hierin niet de juiste balans en vinden we onvoldoende ­ontspanning, dan is er al snel sprake van stress. Dit uit zich in sneller prikkelbaar zijn, ander eet­gedrag, weinig energie om dingen te ondernemen of ander gedrag wat we het liefst willen vermijden.

    Niemand voelt zich hier prettig bij. Waarom laten we het dan zover komen? Wat veel mensen niet weten, is dat er een heel goede oplossing tegen stress voor handen ligt met een bewezen werking: sporten! Als personal trainer heb ik veelal met klanten te maken die ontevreden zijn over hun lichaam én te veel stress ervaren. De ervaring leert dat op de juiste manier bewegen een zeer goede manier is om stress te reduceren en negatieve emoties buiten de deur te houden.

    Gelukshormoon
    Personal training of sporten werkt op verschillende manieren. Allereerst zullen mensen door de goede resultaten weer tevreden zijn over hun lichaam, wat voor meer ontspanning zorgt. Anderzijds is het een goede manier om afleiding te krijgen van (dagelijkse) zorgen. Maar er is nóg een belangrijke factor. Sporten zorgt namelijk voor een vermindering van stresshormonen in ons lichaam en hogere aanmaak van het zogenaamde ‘gelukshormoon’ endorfine. Endorfine vermindert je gevoel van pijn en het is betrokken bij het beloningssysteem van je lichaam. Kortom: aangename gevoelens!

    Resultaat geeft zelfvertrouwen
    Een personal trainer zorgt behalve voor een gezonder lichaam ook voor een beter emotioneel welzijn. Het is een belangrijke taak om de juiste belastbaarheid vast te stellen en een trainingsschema op maat te ontwikkelen, waarbij er rekening wordt gehouden met de fysieke en mentale conditie. Dit begint al bij het stellen van realistische doelen, want onhaalbare doelen zorgen voor (nog) meer frustratie en demotivering om te bewegen. Ook is het belangrijk om periodiek de vooruitgang te meten, want resultaat geeft zelfvertrouwen, motivatie en een gevoel van geluk (denk maar eens terug aan een goede prestatie). Daarbij hebben veel mensen lichamelijke klachten als gevolg van stress, en bewegen ze hierdoor minder. Dit zorgt voor veel ergernis en lang niet alle mensen weten dat bijvoorbeeld rugklachten vaak te verhelpen zijn met een goed trainingsprogramma.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply