fbpx
Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Sta eens stil…

    Zoals je hebt kunnen lezen, komt er nogal wat kijken bij een uitvaart van een dierbare. Hoe tragisch de gebeurtenis ook is: sta eens stil bij de volgende punten…

    Een uitgeputte Sandra (56) doet haar verhaal: ‘Mijn vader en ik waren altijd heel close: samen fietsen, wandelen in de mooie natuur met onze honden, of even bij elkaar op de koffie. Helaas ging zijn gezondheid steeds verder achteruit. Het wandelen werd een ommetje naar de supermarkt en ik paste steeds vaker op zijn honden. Uiteindelijk gebeurde het onvermijdelijke: hij overleed. Tranen met tuiten heb ik gehuild. Hij was mijn maatje. Ik miste de simpele dingen zoals drie klontjes suiker in de koffie doen als hij langskwam, of even opbellen om ‘hoi’ te zeggen. En zijn mooie honden. Hij had twee bordercollies; die snapten niet waar hun baasje gebleven was, en liepen wat verloren bij mij in huis rond.’

    ‘Na het overlijden van mijn vader kwam ik in een verschrikkelijke chaos terecht’

    ‘Verdriet is normaal bij verlies, maar wat niet normaal is, is de nasleep die ik gehad heb van de uitvaart. En dan met name de kosten. Ik had mij nooit echt verdiept in de uitvaartwereld. Ik heb gewoon de map met de polissen en verzekeringspapieren erbijgehaald, om het telefoonnummer van de verzekeringsmaatschappij te bellen, zodat die aan de slag kon gaan. Nadat alles in gang was gezet, was het voor mij erg lastig om alle mogelijkheden te overzien. Maar toch werd ik gedwongen om belangrijke keuzes te maken in een zeer korte tijd. Ik heb geen broers of zussen, en mijn moeder leeft niet meer. Dus alles kwam automatisch op mijn schouders terecht.’

    ‘Door de wirwar van prijzen was het voor mij bijvoorbeeld onduidelijk wat er nu precies voor de begrafenis en extra dingen zoals de ‘koffie met cake’ na afloop betaald moest worden. Tientallen papieren op mijn bureau, een polis die niet alles bleek te dekken: het leverde mij enórm veel stress op. Mijn leven veranderde in een grote chaos. Door het verlies van mijn vader was ik gewoon niet in staat om alles tot op de bodem uit te zoeken. Ik miste de begeleiding die ik zo nodig had. Het persoonlijke contact, niet die kantoorkolos met tientallen medewerkers die mij niet veel wijzer konden maken.’

    ‘Achteraf bleek dat ik ook kon kiezen voor een wat kleinere uitvaartzorg­onderneming, in plaats van blind het nummer uit de map bellen. Had ik dat maar gedaan, dan was het misschien wat persoonlijker geweest. Nu voelde ik mij een speld in een hooiberg: klein en verloren.’

    Mogen wij jou helpen bij het nadenken over het afscheid?

    Joyce: ‘Ons uitvaartcentrum beschikt over ver­schillende faciliteiten om het afscheid op jouw manier in te richten. We hebben twee aula’s waar je kunt samenkomen met alle dierbaren, of juist de geborgenheid van onze huiskamer of rouwkamer. Daarnaast zijn wij bekend met veel locaties in de omgeving, waar wij een passende sfeer kunnen creëren. Dit kan zijn van dynamisch tot sereen, en in de stad of juist een natuurlijke omgeving. Met de persoonlijke benadering van Uitvaartzorg Boerhaavelaan wordt elke uitvaart ook écht een persoonlijke gebeurtenis.’

    Onduidelijkheid over de uitvaartkosten

    Uitvaartverzorgster Joyce Nijholt van Uitvaartzorg Boerhaavelaan: ‘We horen regelmatig dat hierover veel onduidelijkheid bestaat. Nabestaanden weten vaak niet wat de uitvaart precies kost en dat leidt tot vervelende situaties achteraf, als de rekening komt. Bij Uitvaartzorg Boerhaavelaan zijn we ook over de kosten open en eerlijk. De tarieven kun je nakijken op de website, en de kosten van een uitvaart bespreken we graag ruim van te voren met onze klanten, samen met de wensen. Dit geeft de rust en tijd om keuzes goed af te wegen. Ook voorkomen we hierdoor dat dit direct na het verlies van een dierbare gedaan moet worden.’

    Advies

    ‘Door prijsverschillen en wensen van de klant lopen de kosten van een uitvaart vaak sterk uiteen. Daarom is het belangrijk om op tijd te onderzoeken welke tarieven jouw uitvaartzorg hanteert, en of je verzekering past bij jouw wensen’, geeft Joyce aan. ‘Ook raden we aan om dit af en toe te controleren, want tarieven wijzigen, net als mensen en hun wensen. Tijdens een gesprek brengen we jouw wensen in kaart en bekijken we of jouw verzekering de kosten dekt.’

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply