Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Start je eigen webshop – zo verkoop je online

    Je maakt altijd mooie sieraden voor vrienden en voor jezelf, en krijgt altijd de vraag waar iemand die stukken kan kopen. Of je hebt echt een neus voor vintage kleding, en zou die liefde online ook met andere willen delen. Wellicht heb je een fantastische glutenvrije muesli mix gecreëerd voor je dochtertje en zou deze het ook goed kunnen doen voor anderen. Redenen genoeg om te overwegen een eigen webshop te openen en online te gaan verkopen.

    Wat komt hier precies bij kijken? Hier gaan we je helpen met een aantal zaken waar je aan moet denken wanneer je een online winkel gaat starten. Van mooie foto’s tot een goede online vindbaarheid, met deze tips maak jij jouw leercurve als online verkoper extra stijl.

    Een online winkel
    De eerste stap bij het beginnen van een webshop is uiteraard het creëren van de online verkoop omgeving. Net als dat een fysieke winkel een pand huurt, deze inricht en vervolgens de waren uitstalt, zul je bij een webshop een verkoopplatform moeten opzetten. Je zult verbaasd staan hoe makkelijk dit tegenwoordig eigenlijk is, en iets waarbij je vrijwel geen verstand van codering en webdesign nodig hebt.

    Een beetje oog voor esthetiek is natuurlijk mooi meegenomen, maar via de vele online verkoopmogelijkheden, heb je zo een professionele webshop live. De online service regelt alle technische kanten van het verhaal, zoals de server, de domeinregistratie, de indeling van de shop en het verwerken van betalingen. Ga op zoek naar een partij waarbij vooral de support goed aanwezig is en ook goed beoordeeld wordt (zoek naar reviews van anderen), zodat je bij problemen altijd terecht kunt.

    Webshop inrichten
    Jouw producten zijn waar alles om draait, dus zorg ervoor dat deze zo goed mogelijk tot hun recht komen. Cruciaal hierbij zijn mooie productfoto’s. Hiervoor kun je thuis een hoekje inrichten, met de juiste verlichting en een goede achtergrond, zodat ook wanneer je nieuwe producten online wilt zetten, je een consistente look krijgt. Ben je helemaal niet handig met een camera, besteed dit dan uit aan een professional.

    Vervolgens zijn, naast mooie foto’s, doeltreffende productomschrijvingen ook belangrijk. Hoewel de foto’s mensen naar een product trekken, zal het de tekst zijn die ze uiteindelijk over de streep halen het ook echt te kopen. Geef zoveel mogelijk relevante informatie, houd de omschrijvingen consistent door de site heen en blijf monitoren. Krijg je bijvoorbeeld veel vragen over de maat van een bepaald stuk, probeer hierover dan al iets in de productomschrijving te zetten.

    Search Engine Optimization
    Veel mensen starten hun online zoektocht bij Google of een andere zoekmachine. Zeker de eerste resultaten zullen worden geklikt, dus je wilt zo hoog mogelijk verschijnen. Een webshop zo zoekmachine vriendelijk maken heet Search Engine Optimization, of SEO. Dit is een vak apart, en iets waar je veel tijd aan kwijt kan zijn. Het is echter wel belangrijk om het goed te krijgen, dus vaak is hier samenwerken met een online marketing bureau aan te raden. Zij kunnen je helpen de site zowel technisch als inhoudelijk SEO vriendelijk te maken.

    Online marketing
    Naast via Google bezoekers trekken, zijn er ook verschillende andere kanalen om je marketingstrategie op te richten. Met marketing wordt in feite alles bedoeld dat jouw webshop onder de aandacht brengt van mogelijke kopers. Je kunt hier denken aan sociale media, zoals Facebook advertenties en Instagram posts, maar ook e-mail campagnes, gastbloggen en influencer marketing zijn opties.

    Omdat je als kleine ondernemer de enige bent die in jouw webshop werkt (voor nu dan), moet je beseffen dat je waarschijnlijk niet alles zelf kunt doen. Er zal veel op je afkomen, en hulp inschakelen kan erg fijn zijn. Hier heb je dan uiteraard wel een budget voor nodig. Maar de resultaten zullen ook sneller leiden tot meer verkopen. Met een goede SEO en online marketing aanpak zul je sneller groeien, wat vervolgens weer inkomsten genereert voor grotere budgetten richting deze zaken.

    Praktische zaken
    Hoewel jouw winkel geheel online opereert, zul je toch met wat praktische zaken in de “echte wereld” te maken. Je dient je als ondernemer in Nederland bijvoorbeeld in te schrijven bij de Kamer van Koophandel en op je website duidelijk de algemene voorwaarden en contactgegevens van jouw bedrijf weer te geven. Denk vervolgens na over hoe je je producten gaat verzenden, hoe je met retouren om zal gaan en hoe je de klantenservice aan kunt pakken.

    Je wilt ook je administratie op orde hebben, met een boekhoudsysteem en een overzichtelijke facturen afhandeling. Allemaal wellicht aan de saaie kant van het runnen van je eigen bedrijfje, maar als je dit een chaos laat worden, zul je al snel merken dat je in de knoop komt. Het kan erg leuk om je eigen online winkel te runnen, maar niet als het ten koste van je eigen rust en gezondheid gaat!

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply