Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • ‘Uiteindelijk vinden patiënten het reuze meevallen’
    Rate this post

    Oog voor detail: dat is wat Marjorie Braam zeker heeft. In de ruim vijftien jaar ervaring die zij heeft als plastisch chirurg, heeft ze geleerd om goed te kijken en te luisteren naar wat patiënten eigenlijk willen. Als het gaat om -bijvoorbeeld ooglidcorrecties, zal ze altijd kijken of er ook andere zaken kunnen bijdragen aan de tevredenheid van de klant. Dan gaat het erom hoe mensen er graag willen uitzien; welke uitstraling ze met de behandeling willen bereiken. ‘Het is zó belangrijk om goed te horen van de patiënt wat die wil bereiken. Wij stemmen de wens van de klant altijd af met wat er mogelijk is.’

    Marjorie heeft zojuist in Kliniek Alphen twee ooglid-correcties uitgevoerd als we haar bij een kopje thee spreken. Ze vertelt met passie over haar werk als plastisch en reconstructief chirurg; het vak dat ze altijd heeft willen uitoefenen. Ze geeft aan dat ze met enige regelmaat patiënten ook verwijst naar de huidtherapeute die in Kliniek Alphen werkt om de structuur van de huid te verbeteren. Ze legt mensen uit dat ze met alleen een operatie vaak niet voldoende bereiken, en dat gezonde voeding en voldoende drinken minstens zo belangrijk zijn. ‘Onderhoud van lichaam en geest is net zo belangrijk als de operaties die wij uitvoeren. Dat kan ik niet genoeg benadrukken.’

    Wat betreft de ooglidcorrecties zelf is ze heel duidelijk: ‘Wij doen die ingreep allemaal al zó lang, maar toch blijft het iedere keer weer leuk om te merken dat patiënten er in eerste instantie tegenopzien, merken dat het eigenlijk reuze meevalt en dat het resultaat bijna altijd boven hun verwachting is. Dat maakt ons vak ook zo leuk.  We voorzien in een duidelijke behoefte.’

    Drempel lager

    Dat die behoefte er is, wordt duidelijk uit onderzoek waarin 67% van de mensen aangeeft een ooglidcorrectie te overwegen. ‘We hebben in de afgelopen jaren echt gemerkt dat de drempel voor deze ingreep een stuk lager is geworden, en dat vinden we terecht. Ook zijn we blij met het terugkeren van de ooglidcorrectie in het basispakket van de verzekeraars. Het mooie is dat wij, als mensen daarvoor in aanmerking komen, een machtiging kunnen aanvragen, zodat de kans bestaat dat hun ingreep vergoed wordt. Kliniek Alphen heeft met alle zorgverzekeraars in Nederland contracten voor verzekerde zorg. Fijn voor onze patiënten dus.’

    Subtiele veranderingen

    Behalve ooglidcorrecties besteedt Marjorie ook veel tijd aan rimpelbehandelingen van het gelaat. ‘Mensen willen tegenwoordig waardig oud worden en wij snappen dat. ‘Getting graciously old’ noemen wij dat, en dat dragen we ook uit. Geen overdreven strakgetrokken gezicht, maar subtiele veranderingen die de wens van de patiënt vervullen: dat is wat men van ons mag verwachten.  Een totaalplaatje, inclusief leefregels en suggesties  voor beter onderhoud.’

    Trouw

    Het is duidelijk dat we te maken hebben met een vakvrouw met plezier in haar werk. Haar bejegening van patiënten heeft iets weg van de omgang met goede vrienden. Bij enig aandringen van onze kant blijken patiënten inderdaad vrij trouw te zijn en gedurende een aantal jaren terug te komen voor andere behandelingen. Als wij haar zo bezig zien, kunnen we ons daar iets bij voorstellen.

    Groeiende populariteit

    We spreken haar ook over de immer groeiende-populariteit van plastisch chirurgische behandelingen en de media-aandacht die daarvoor is. ‘Er zijn veel aanbieders van deze zorg, maar niet iedereen is even bekwaam en heeft niet de juiste en langdurige opleiding gehad die plastisch chirurgen doorlopen. Mijn opleiding tot plastisch chirurg heeft zes jaar geduurd. Dit was een periode waarin ik veel geleerd heb over het stellen van de juiste diagnose, het doen van de goede operatie en, misschien nog wel belangrijker, het geven van de beste nazorg en informatie. Als je dit allemaal beheerst, hoeft een ooglidcorrectie geen langdurige ingreep te zijn en dus kunnen de kosten ook laag zijn.’

    Kliniek Alphen heeft er bewust voor gekozen om de prijs voor een ooglidcorrectie acceptabel en bereikbaar te houden; iets wat Marjorie van harte onderschrijft. ‘Dit probleem komt zoveel voor. Dat moet voor een groot publiek toegankelijk zijn.’

    Met een hartelijke handdruk nemen we afscheid van een bijzondere dokter, die tussen haar drukke werkzaamheden door tijd heeft vrijgemaakt om met ons met passie te praten over ooglidcorrecties. Dat hadden we al eens eerder gedaan toen het over borstreconstructies ging; een ander onderdeel van haar vak dat ze met veel kunde uitoefent. We gaan uit elkaar met de wens nog eens te mogen terugkomen voor andere dingen. Het verbaast ons niets dat ze dat een leuk idee vindt.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply