Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • ‘Veel keurmerken zijn gewoon marketingtools’

    Een van jouw missies is om de vraag van het publiek naar producten zó te veranderen, dat de supermarkten hun aanbod gaan veranderen. In hoeverre slaag je in die missie?

    ‘Dat gaat heel erg goed! Mijn eerste boek is uitgekomen in 2009, en toen was ik echt nergens welkom hoor. Toen werd ik als een soort vijand gezien. En nu merk je dat de vraag van de consument naar producten verandert, en word ik vaak ingehuurd als ‘advocaat van de duivel’ bij levensmiddelengiganten. Die zeggen: ‘We merken dat er minder verkocht wordt van een product. Hoe komt dat, Ralph? Hoe denken die mensen die jij hersenspoelt?’. Het is heel grappig dat je aan die mensen kunt uitleggen wat het geval is, en als levensmiddelentechnoloog kan ik ook zeggen hoe ze het proces kunnen veranderen zonder die toevoegingen. Aan de ene kant beïnvloed ik dus de vraag, maar ik kan ook helpen met het aanbod. Die combinatie maakt mijn werk zo leuk.’

    Kun je een voorbeeld geven van iets waar je nu mee bezig bent?
    ‘Binnenkort kom ik met een logo ‘Inspired by Ralph Moorman’ voor producten die er nu nog niet zijn en waarvan ik denk dat mijn doelgroep die mist en die er zouden moeten komen. Mijn eerste product is een glutenvrij brood dat ik in Duitsland heb ontwikkeld. Ik ga geen levensmiddelenbedrijf beginnen, maar ik denk mee met andere bedrijven die die producten op de markt gaan brengen. Ik hoop dat die producten zó goed worden dat, als mensen het logo zien, ze weten dat er goed over die producten is nagedacht. Het gaat om puur en onbewerkt eten. Wel gemaksvoeding natuurlijk, maar het moet dichtbij de natuur blijven staan. Geen gekke processen, geen gekke toevoegingen en imago-verbeterende trucs. Heel veel bedrijven doen alsof ze heel goed bezig zijn, maar als je goed kijkt, zie je dat het één grote marketingtruc is. Bij de keurmerken die er nú zijn, zit er eigenlijk geen één goede tussen. Het EKO-keurmerk, voor bio­logische voeding, is nog het beste; dat zegt nog wat. Maar heel veel andere keurmerken, zoals het vinkje, zijn gewoon marketingtools, en met gezondheid heeft het niets te maken. Het is de minst slechte keuze in een productgroep. Zo werkt het een beetje, en dat vind ik gewoon niet kunnen.’

    Eerder dit jaar heb je wat ophef veroorzaakt door te zeggen dat je met voedingsaanpassingen veel resultaten kunt behalen bij allerlei ziekten, zoals MS. Kun je met voeding echt mensen van klachten af helpen?
    ‘Je kunt veel klachten in ieder geval een stuk verminderen. Je kunt voor je levensstijl soms wel complementair werken. Je gaat nooit op de stoel van de arts zitten, maar soms kun je met een andere levensstijl de klachten en de bloedwaarden zó veranderen, dat de arts je laat stoppen met bepaalde medicijnen. Denk aan luchtwegproblemen, huidproblemen, gedragsproblemen, ADHD, darmproblemen, en vooral auto-immuunziektes, waaronder MS. Auto-immuunziekten zijn ziektes waarbij je immuun­systeem zó druk wordt, dat die ontspoord raakt, en je lichaam aangevallen wordt. Genetisch hebben veel mensen een zwakke plek, en met mijn programma ‘De Hormoon­factor’ is het heel vaak gelukt om het immuunsysteem in ieder geval rustiger te krijgen. En dan is het de vraag: hoe goed is het herstellend vermogen van het lichaam? Als je er vroeg bij bent, kun je soms mensen echt helemaal klachtenvrij en medicijnvrij krijgen. En dat is kicken!’

    Je methode roept ook weerstand op van bijvoorbeeld Dr. Frank en de Bond tegen Kwakzalverij. Wat vind je daarvan?
    ‘Ik vind het stom om uitspraken over andersmans methode te doen als je er geen ervaring mee hebt, bijvoorbeeld homeopathie. Hier werk ik zelf niet mee en ik kan niet verklaren waarom het zou werken. Maar wie ben ik om te zeggen ‘Homeopathie is onzin’? Als er resultaten zijn, zijn er resultaten, en wat de verklaring is… Het lichaam draait niet alleen om stofjes, maar ook om energieën en andere dingen waar we wetenschappelijk weinig mee kunnen. Maar dat wil niet zeggen dat het niet waar is. Laat mensen zelf kiezen en hou je mond over dingen waar je geen ervaring mee hebt. ‘Dat is een placebo!’ hoor je dan. Dan zeg ik: ‘So what. Never change a winning placebo!’. Mensen komen bij mij om van hun klacht af te komen. Dan willen ze liever van hun klacht af komen zonder dat het bewezen is dat het werkt, dan hun klacht houden met een methode die wél wetenschappelijk onderzocht is.

    Zijn er nog meer ‘heilige huisjes’ waar je graag tegenaan schopt?
    Ja, natuurlijk. Het Voedingscentrum bijvoorbeeld. Als ik mensen van het Voedingscentrum en de Gezondheidsraad apart spreek, zitten ze veel meer met mij op één lijn dan ze uitdragen. Ze zijn ook voor puur en onbewerkt eten, maar het Voedingscentrum weigert om dit in zijn programma aan te raden, om echt te zeggen ‘Blijf van die pakjes en zakjes af’. Dat doen ze niet, want er zitten waarschijnlijk ook belangen achter. Daar moet ik altijd erg om lachen. Een ander ‘heilig huisje’ is de klassiek geschoolde diëtist, die met een rekenapparaat voeding doorrekent, terwijl we eigenlijk vanuit voedingsmiddelen zouden moeten denken in plaats vanuit stoffen. Je kunt nog zoveel vezels binnenkrijgen; als je vezels binnenkrijgt vanuit volkorenbrood, is dat iets anders dan wanneer je vezels binnenkrijgt vanuit groente, en daar wordt vaak geen onderscheid in gemaakt. Er zijn wel moderne diëtisten die het heel goed doen, maar die komen niet in de media, en dat is jammer.’

    Heb je nog een goede tip om gezond te eten?
    ‘Je moet niet de focus leggen op mínder eten, maar op ánders eten, en dat betekent: eet meer van het goede, zodat je minder van het slechte eet. Het gaat niet om hoeveel calorieën een product bevat, maar om hoeveel calorieën het uitlokt. Van sommige dingen raak je namelijk sneller verzadigd dan andere. De ene calorie is dus eigenlijk de andere niet als je kijkt naar het effect dat die geeft.’ l

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply