Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Verbeter jouw relatie met eten

    Hoeveel invloed heeft de opvoeding op het ­volwassen eetgedrag van een kind? (Spoiler: minder dan je denkt!) Ons huidige eetgedrag en onze emotionele relatie met eten worden voor een groot deel bepaald door onze ervaringen in onze kindertijd en de opvoeding die we hebben meekregen. Jong geleerd is immers oud gedaan, toch? Of is dat niet geheel waar?

    Van jongs af aan hebben we geleerd eten te koppelen aan troostende, belonende of opbeurende emoties. Had je verdriet, dan kreeg je een snoepje. Een avondvierdaagse werd beloond met een snoepketting. En had je pijn, dan werd je getrakteerd op een ijsje. In feite verandert er niet veel wanneer je volwassen bent. Een stressvolle dag wordt getroost met een snack. En eenzaamheid eet je weg met een zak chips. Overeten wordt voor 75% veroorzaakt door emoties. ‘Emotie-eten’ is dus heel normaal. En jouw emotionele relatie met eten is gezond als jij kunt genieten van eten zonder je er schuldig over te voelen. Maar wanneer weet je of jij misschien last hebt van een ongezonde emotionele relatie met eten?
    Bij emotie-eten worden interne prikkels, zoals emoties, vaak geïnterpreteerd als honger. Dus misschien voel je je verveeld, maar dat ervaar je dan als honger. Niet zo gek dus dat je dan gaat eten, want dat is de natuurlijke reactie op honger. Er zijn verschillende verklaringen waarom mensen emoties kunnen verwarren met honger. Een veel gehoorde verklaring is het feit dat eten een gemakkelijke manier is om in te zetten om emoties even de baas te kunnen. Een andere verklaring is dat het niet altijd mogelijk is om je ware emoties te uiten. Dit geldt nog meer voor vrouwen dan voor mannen. Als je boos of teleurgesteld bent, wil je dit misschien niet uiten. Toch broeit die emotie nog ergens onder de oppervlakte. Soms zie je dat mensen zich dan afreageren met eten. Eten is namelijk gemakkelijk altijd bereikbaar, sociaal geaccepteerd en geeft je een lekker gevoel! En daar ben je op dat moment precies naar op zoek.

    Zelftroost
    Je relatie met voedsel wordt geconditioneerd door duizenden invloeden: het ouderlijk gezin, advertenties, televisie, films, boeken, tijdschriften, internet, de mensen met wie je omgaat, je cultuur, enzovoorts. Heb je weleens gemerkt dat je honger krijgt als je in een boek iets leest over eten of voedsel ziet in een film? Als volwassene ga je misschien met opzet te veel eten als je ruzie hebt met een familielid of als de innerlijke familiestemmen in je geest kritiek op je hebben. Tot het punt dat je te vol zit om nog te kunnen denken en de stemmen daardoor tijdelijk stil worden. Dit wordt ‘zelftroost’ genoemd: je gebruikt voedsel om onaangename gevoelens en innerlijke stemmen te verjagen. Dit is geen gezonde en aangename manier om te eten. Je hebt een ongezonde emotionele relatie met eten.

    Kleine veranderingen
    Hoe kun je geconditioneerd eetgedrag doorbreken? Je moet de ‘openstaande gevangenisdeur’ klemzetten. Deze ‘klem’ ontstaat door duizenden geconditioneerde gewoontepatronen. Uiteindelijk, na oefening, zal deze deur uit zichzelf wagenwijd open blijven staan. Als oude gewoontepatronen dan weer aan de oppervlakte komen, heb je een keus. Het enige wat nodig is, is een kleine verandering in gewaarzijn (ervaren wat je denkt en voelt) en een kleine verandering in gedrag. Onderschat kleine, afwisselende veranderingen in je gedrag niet! Ook kleine verschuivingen kunnen al een grote invloed hebben en brengen je langzaam maar zeker naar een betere gezondheid en meer geluk.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply