Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Vet goed of vet slecht?

    Van oudsher krijgen we vaak het advies om maar niet te veel vet te eten. Maar dat is eigenlijk te kort door de bocht. In een gebalanceerd dieet horen ook vetten thuis, want dit zijn belangrijke voedingsstoffen voor het lichaam. Wist je bijvoorbeeld dat onze hersenen voor een groot deel uit vetzuren, met name omega 3, bestaan?

    Wanneer we vettekorten oplopen, kun je dit vaak merken aan vergeetachtigheid. Vooral zwangere vrouwen lopen dit risico, waardoor ze last krijgen van de bekende ‘zwangerschapsvergeetachtigheid’. Dat komt door het krimpen van de hersenmassa door vetzuurtekorten! Of je belangrijke vetzuren tekort komt, kun je meten middels bloedonderzoek.

    Nuttige bouwstof
    Naast een belangrijke bouwstof, zijn vetten ook nuttige energieleveranciers die bovendien je suikerspiegel niet of nauwelijks doen stijgen. Ook dragen ze bij aan een evenwichtige hormoonhuishouding. Daarnaast krijg je via vet vitamine A, D en E binnen én verbetert vet de opname van mineralen. Vet is dus vet goed! Er zijn verschillende soorten vetten waarover veel feiten en fabels bestaan: onverzadigde vetten, verzadigde vetten en transvetten.

    Haken en ogen
    Een eerste feit is dat onverzadigde vetten goed zijn voor je. Je vindt ze in producten zoals olijfolie, noten en avocado. Hierin zitten bekende vetzuren zoals omega 3, 6 en 9. Rauwe vette vis zoals zalm en makreel bevatten veel omega 3, een stof die ontstekingsremmend werkt. Door die ontstekingsremming wordt ook het cholesterol verlaagd. Deze producten voldoende en gevarieerd eten, is dus belangrijk voor je gezondheid. Maar let op met een overschot aan omega 6-vetzuren. Deze komen te veel voor in onze hedendaagse voeding, omdat verschrikkelijk veel producten vanuit de voedingsindustrie zonnebloemolie bevatten, wat ontstekingsbevorderend werkt. Vermijd ook in elkaar geknutselde vetten die in een kuipje zitten, zoals de margarines of vloeibare bakolie.

    Kokosolie
    Het beste kun je olijfolie en kokosolie gebruiken. Kokosolie is een verzadigd vet, en heeft daardoor een slechte naam. Maar deze olie is een vreemde eend in de bijt. Als het koud is, heeft de olie een vaste vorm. Wordt het warmer, ergens rond de 25 graden, dan wordt het al vloeibaar. Kokosolie heeft net als olijfolie veel gezondheidsvoordelen. Onderzoeken tonen aan dat kokosolie helpt om omega 3-vetzuren beter op te nemen, helpt bij de afgifte van schildklierhormonen en het bevat laurinezuur, wat helpt tegen schimmels en ongewenste bacteriën. Het bestaat uit zogenaamde MCT’s Medium Chain Triglyceriden, oftewel ‘middellange-keten vetzuren’. Deze vetzuren hebben geen insuline nodig om hun werk te doen en het vertraagt de vertering, waardoor kokosolie een positief effect heeft op de gevoeligheid van het lichaam voor insuline. Onze pancreas krijgt het al genoeg te verduren met onze gemiddelde suikerinname, waardoor kokosolie een waardige toevoeging aan ieders voedingspatroon is.

    Bewustzijn
    Verzadigde vetten zijn niet per definitie slecht. Je vindt ze in kokosolie, boter, vlees, zuivel en eieren. Dit is pas in grotere hoeveelheden het ongezond, in beperkte mate heeft het lichaam deze voedingsstof nodig. Wel bevatten dierlijke producten tegenwoordig veel toevoegingen zoals antibiotica en afvalstoffen. Dit is niet bevorderlijk voor onze gezondheid, en het is zinvol je hier bewust van te zijn. Tot slot passen transvetten niet in een gezond dieet. Transvetten vind je vooral in industrieel geproduceerd voedsel, want het komt in de natuur enkel in heel kleine hoeveelheden voor. Het wordt gemaakt door vetzuren in de fabriek uit te harden, vandaar dat het ook wel ‘gehard vet’ wordt genoemd. Door de minder flexibele structuur kan je lichaam dit minder goed verwerken. Deze voedingsstof kun je beter zoveel mogelijk uit je dieet bannen.

    Voeding is één, voedingssuppletie een must
    Voeding is één, maar ook gerichte voedingssuppletie is een must om het hart, de vaten en het lichaam in goede conditie te houden. Vandaag de dag is voedingssuppletie een must. Daaronder vallen bijvoorbeeld Vitamine B12, C, D, E, vele fyto-nutriënten en andere belangrijke stoffen die vandaag de dag niet, of onvoldoende in de voeding voorkomen. Wanneer je deze stoffen mist, loopt het lichaam vast en vertoont het klachten. Frank is specialist op het gebied van orthomoleculaire geneeskunde en fyto-therapie. Zijn visie: ‘Het lichaam is niet ziek door een tekort aan medicijnen, maar door een tekort aan belangrijke voedingsstoffen en opstapeling van toxines.’

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply