Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • Vijf onzekerheden van het ondernemerschap en het antwoord daarop
    Rate this post

    Iedere ondernemer (lees ook: zelfstandige professional) krijgt met dezelfde dilemma’s en onzekerheden te maken. Veel daarvan dienen zich in de start­periode aan, maar ook ondernemers die al jaren bezig zijn, worden soms weer bij deze vragen bepaald.

    1. ‘Hoe red ik het financieel?’
    De vraag of je genoeg omzet draait, blijft altijd van belang. In de startperiode komt daar vaak een knellende onzekerheid bij kijken. ‘Ga ik dit wel redden?’ ‘Hoe kom ik aan klanten?’ De onzekerheid kan ‘killing’ zijn; soms genoeg om uiteindelijk niet de stap naar ondernemerschap te zetten. Maar als het blijft kriebelen, spring je toch in het diepe. Soms word je een handje geholpen (met een vertrekregeling van de werkgever bijvoorbeeld). Voor iedereen geldt echter: er komt een tijd dat je met je handen in ‘t haar zit en je afvraagt hoe je hierdoorheen komt. Misschien vraag je je af waarom je hier ooit aan begonnen bent. Weet dat er talloze succesvolle ondernemers zijn met zulke verhalen. Je kunt deze periode zien als de lakmoesproef (of herbezinning): ‘Is dit echt wat ik wil?’ Als het antwoord ‘ja’ is, komt het wel goed.

    2. ‘Moet ik (meer) aan koude acquisitie doen?’
    Koude acquisitie: een schrikbeeld voor velen. Weinig mensen pakken graag de telefoon om een rondje te bellen. Een training die leert hoe je dit met succes (en het liefst een beetje plezier) kunt doen, helpt waarschijnlijk. Mocht dat niet voldoende zijn, dan is het slim om na te gaan hoe goed jouw verhaal in elkaar zit. Klopt het met wie je bent? Ben je er tot in je tenen enthousiast over? Verbazingwekkend genoeg kan het daar nog wel eens aan schorten. Tijd om je verhaal onder de loep te nemen.

    3. ‘Hoe verkoop ik mezelf?’
    Jezelf verkopen is zo’n beetje het moeilijkste wat er is. Doe dat dus niet. Wat je wel moet doen, is je enthousiasme uitdragen (zie punt 2). Als je ergens vol van bent, wil je dat delen. Ervaar je nog steeds een obstakel, dan is er misschien iets anders aan de hand. Onbewuste zelfsabotage komt regelmatig voor: iets in je zegt dat je het niet verdient of dat je je hoofd niet boven het maaiveld uit moet steken. Gelukkig is daar iets aan te doen. Als je jezelf blijft saboteren, kom je niet verder.

    4. ‘Hoe vind ik mijn eigen weg?’
    Naar anderen kijken is prima om van te leren, maar uiteindelijk moet je je eigen weg vinden. Bijna niets is moeilijker dan dat. Er is namelijk niemand die je kan vertellen wat je moet doen, dat kun je alleen zelf uitvinden. Je moet van de gebaande paden af. Dan ontdek je bijvoorbeeld dat koude acquisitie niet bij je past, maar netwerken wél. Op elk vlak heb je zo je eigen dingen uit te zoeken. Daarbij moet je ook nog eens kritisch zijn naar jezelf: zeg ik dit omdat het me goed uitkomt of is dit echt? Je eigen weg vind je door goed naar jezelf te luisteren en niet bang te zijn dingen op een andere manier te doen. In dat proces kom je jezelf en je overtuigingen volop tegen. Ondernemerschap kan niet zonder persoonlijke ontwikkeling!

    5. ‘Hoe onderscheid ik me?’
    Deze vraag blijft altijd actueel. Het antwoord is eigenlijk heel simpel: hoe dichter je bij je eigen DNA blijft, hoe meer je je (als vanzelf) onderscheidt. Dat is een peulenschil als je geworsteld hebt met de vier voorgaande vragen. Als je de antwoorden daarop hebt gevonden, ken je jouw weg en dus jouw verhaal. Dit authentieke verhaal laat zien wie je bent als persoon; dat vormt je bedrijf. Vanuit dat verhaal kijk je naar de mogelijkheden op de markt. Kijk je vooral naar de markt, dan is het gevaar groot dat je van je DNA afwijkt. Dat breekt je vroeg of laat op.

    Samenvattend kun je stellen dat ondernemers die zichzelf goed kennen en (dus) vanuit hun essentie werken, een antwoord hebben op de onzekerheden en daarmee een krachtig verhaal vertellen.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply