fbpx
Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Vind je energie weer terug met (de juiste) voeding

    Het is fijn om je optimaal fit te voelen. Dit is echter niet altijd vanzelfsprekend, bijvoorbeeld wanneer je al tijden met dezelfde gezondheidsklachten kampt, of wanneer je lijf moet herstellen van een zwangerschap. De orthomoleculair therapeut helpt je om je (weer) fitter te laten voelen!

    ‘Orthomoleculaire geneeskunde’: dat is een hele mond vol! Laurens Helmstäter is naast voedingsdeskundige ook orthomoleculair therapeut en kan het gelukkig voor ons uitleggen. ‘Het is eigenlijk best simpel,’ begint Laurens. ‘Het is complementaire geneeskunde, die op het niveau van cellen en moleculen bekijkt welke voeding een positieve of negatieve invloed heeft op de gezondheid en het welbevinden. Als orthomoleculair therapeut richt ik me dus vooral op voeding. Natuurlijk spelen allerlei dingen een rol bij hoe je in je vel zit: je werk, je bewegingspatroon en je relaties. Maar de rol van voeding is groot én bovendien gemakkelijk te beïnvloeden.’

    Verandering
    ‘Het voedingspatroon is in de laatste tientallen jaren ontzettend veranderd. Men eet tegenwoordig veel minder verse voeding en steeds meer kant-en-klaarproducten, waardoor er sneller tekorten ontstaan aan belangrijke voedingsstoffen.’ Daarnaast is er tegenwoordig natuurlijk allerlei fastfood te verkrijgen, af te halen en thuis te bestellen, 24 uur per dag. Laurens: ‘Voeding met de verkeerde vetten en suikers verhoogt de kans op ontstekingen. Dat kan leiden tot allerlei chronische klachten, zoals een opgeblazen buik, brandend maagzuur en vermoeidheid. Ook ernstigere aandoeningen zoals een hoog cholesterol, allergieën, het PDS-syndroom of diabetes type 2 hebben vaak voor een groot deel te maken met ongezonde voeding. Deze klachten kunnen vaak worden verminderd met de juiste, ontstekingsremmende voedingsmiddelen.’

    In shape
    Ook als je je sportprestaties wilt verbeteren of als je wat kilo’s kwijt wilt, heb je baat bij orthomoleculaire therapie. Laurens: ‘Ik help bijvoorbeeld ook vrouwen die weer snel fit willen worden na hun bevalling. Hoewel je misschien snel van je extra kilo’s af wilt, is een crashdieet altijd af te raden. Ga dus niet minder eten, maar voeg gezonde vetten aan je dieet toe: avocado, noten en vette vis. Wat betreft sporten en beweging is het verstandig om het rustig op te pakken. Richt je vooral op lichte krachtoefeningen, waarbij de buik en het bekken niet te veel worden belast. Ook kun je beginnen met licht intensieve cardio, zoals wandelen en rustig fietsen. Na zes maanden kun je pas weer intensieve sporten als hardlopen doen. Zo kan je lijf zich het beste herstellen van de bevalling.’

    Alle tijd
    ‘Ik vind het belangrijk dat mensen zich gehoord voelen. In het eerste gesprek voer ik een uitgebreide anamnese uit, door veel vragen te stellen breng ik alle mogelijke factoren van de klachten in kaart. Ik zie veel mensen met vage en onbegrepen klachten. Zij hebben vaak al van alles geprobeerd, maar hebben het gevoel niet verder te komen in de reguliere zorg. Voor hen is het bijzonder belangrijk dat er goed naar hen wordt geluisterd. Op basis van wat uit het gesprek komt, stel ik een voedingsadvies op. Eventueel geef ik nog een bewegingsadvies en aanvullende supplementen.’  Over de laatste vraag hoeft Laurens niet lang na te denken. ‘Het leukste aan mijn vak? Mensen tot nieuwe inzichten laten komen, en hen met de juiste voeding veel winst op gezondheidsgebied laten behalen!’

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply