Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Voor- en nadelen van een koolhydraatarm dieet

    Met een koolhydraatarm dieet krijg je te maken met verschillende voor- en nadelen. In dit artikel gaan we deze stuk voor stuk met je doornemen. Zo weet je beter wat je kunt verwachten als je met een koolhydraatarm dieet aan de slag gaat.

    Voordelen koolhydraatarm dieet
    Er zitten een aantal voordelen aan het koolhydraatarm dieet:

    – Een koolhydraatarm dieet zit vol gezonde groente

    Door de aanwezigheid van veel gezonde groente, krijgt jouw gezondheid een enorme boost. Hierdoor krijgt jouw lichaam de vitamines en mineralen die het nodig heeft om gezond te zijn.

    – Het koolhydraatarm dieet zit vol met eiwitten

    Eiwitten zijn rijk aan energie en geven tegelijk een verzadigd gevoel. Wanneer je aan het diëten bent is het hierdoor eenvoudiger om minder te eten. Bij de inname van koolhydraten ontstaat zo’n beetje het tegenovergestelde effect. Hiervan wil je er steeds meer.

    – Koolhydraatarme diëten zitten vol met gezonde vetten

    Gezonde vetten zitten vol met omega 3 dat goed is voor jouw hersens. Kies voor gezonde vetten zoals kokosolie of olijfolie, deze vetten geven het verzadigde gevoel dat jouw lijf tijdens een dieet nodig heeft. Ook zitten deze vetten vol met waardevolle voedingsstoffen.

    – Hongergevoel wordt na verloop van tijd minder

    Het koolhydraatarm dieet zit vol met voeding waar jouw lichaam een verzadigd gevoel door krijgt. Dit betekent dat je minder nodig hebt om een gevuld gevoel te hebben. In het begin kun je hier moeite mee hebben, later zal er een verzadigd gevoel ontstaan en is het sneller genoeg.

    Nadelen van een koolhydraatarm dieet
    Ook zitten er een aantal nadelen aan het koolhydraatarm dieet:

    – Minder energie op de korte termijn

    Op de korte termijn lijkt het alsof je minder energie hebt. Dit heeft te maken met de continue toevoer van koolhydraten waarvan sprake was, deze valt weg. Op de langere termijn maakt dit gevoel plaats voor verzadiging en is er minder behoefte aan koolhydraten.

    – Lastig vol te houden door verslavende werking van suikers

    Dit maakt het lastig om daarmee af te rekenen. Het lichaam moet hier enige tijd aan wennen en zal continu vragen naar suikers of koolhydraten. Het is niet eenvoudig om je hiertegen te wapenen. Na een aantal weken verdwijnt dit hunkerende gevoel en teer je op de verzadiging die gezonde vetten, eiwitten en verse groenten je geven. Het begin van een nieuwe levensstijl.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply