Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Voorkom overbelasting

    Even een testje… Kijk eens hoe je bij het lezen van dit magazine zit. Zit je rechtop of hang je in je stoel of op de bank? Het kan zijn dat je denkt dat je op deze manier ontspannen zit, maar in deze houding ontstaat al snel overbelasting van je onderrug en je nek, die kan zorgen voor rug- en nekklachten op lange termijn.

    Als je je bewust bent van je houding, is dat een eerste stap naar het klachtenvrij worden of blijven. Wanneer je lange tijd zit, ga dan zoveel mogelijk rechtop zitten door je borstbeen omhoog te brengen. Zo behoud je de natuurlijke stand van de wervelkolom en zit je niet krampachtig achter je beeldscherm.

    Wanneer je veel moet staan, zorg er dan voor dat je op je beide voeten staat, breng je borstbeen omhoog en verdeel je gewicht over beide benen. Zo behoud je je natuurlijke holling in je onderrug.

    Als je op hakken staat, wordt je gewicht verplaatst naar je voorvoet en kantelt je bekken naar voren, waardoor je rug in een onnatuurlijke stand komt te staan. Zo kun je onder andere lage rugklachten en voetklachten ontwikkelen. Verplaats je gewicht in dit geval zoveel mogelijk naar het midden en draag schoenen met een plateauzool en/of een zooltje dat de voetboog ondersteunt. Wanneer je rechtop staat, zorgt dat voor een minder holle rug, en loop je minder risico op klachten. Bovendien zegt je houding iets over hoe jij bent: een goede houding laat je stralen!
    Wil je meer weten over een goede houding? Neem dan contact op met Natalie Dijkgraaf van Dyna-mix.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply