Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Waar ga jij een vreugdedansje van doen?

    Veel mensen leven op de automatische piloot.  De dingen gaan nou eenmaal zoals ze gaan.  We worden geleefd door de drukte van de huidige maatschappij. Het kan geen kwaad om af en toe  de balans op te maken met de vraag ‘Hoe gelukkig ben ik nu op verschillende gebieden?’. Denk aan  je relaties, werk, woonsituatie, besteding van je vrije tijd, financiële situatie, je fysieke en  psychische gezondheid.

    Het in balans zijn op al deze gebieden draagt bij aan een rustig en gelukkig leven. Maar hoe doe je dat dan? Vaak leven we volgens patronen die we al ons hele leven met ons meedragen. Het kan lastig zijn om daarvan los te komen en uit je comfortzone te stappen. Hoe kom je op het punt dat je weer vreugdedansjes kunt gaan doen?

    Beter leren voelen
    Voel eens wat verschillende situaties met jou doen. Welke fysieke sensaties ervaar je en welke emoties komen er bij je los? Als je merkt dat je bijvoorbeeld een knoop in je buik voelt, een snelle hartslag, aanhoudende moeheid, spanning of snel geïrriteerd bent, weet je dat je niet op de goede weg zit. Als je langere tijd niet naar de signalen van je lichaam luistert, liggen stress, fysieke klachten en burn-out op de loer.

    Als je erachter bent gekomen bij welke situaties jij je prettig voelt en bij welke niet, kun je dit gaan specificeren. Als je iedere ochtend met tegenzin naar je werk gaat, ga dan na wat het precies is wat jou dit gevoel geeft. Is het je werkomgeving, de inhoud van je werk of zit je door andere omstandigheden niet lekker in je vel?

    Heb je iemand nodig die met je meekijkt en overzicht aanbrengt? Yoi biedt korte en langere coachingstrajecten aan, waarin de medewerkers met jou een stap verder gaan. Kayleigh van Genderen van Yoi: ‘We kijken dan niet alleen naar je voornemens en doelen, maar ook naar je behoeften en waarden. Stap voor stap coachen we jou bij het vaker ervaren van geluk in je leven, zodat je die vreugdedansjes weer dagelijks kunt doen!’

    Tip: maak een wensenlijstje
    Maak voor jezelf een lijst met punten waarvan je gelukkig wordt en van punten die je graag anders zou zien. Schrijf eens op waar je meer tijd aan zou willen besteden. Maak ze steeds specifieker. Waar ligt het aan dat je je vrije tijd niet indeelt zoals je graag zou willen? Misschien please je anderen, waardoor je niet aan jezelf toe komt.

    Als je hier inzicht in krijgt, kun je doelen gaan stellen. Of goede voornemens bedenken voor het aankomende jaar. Het goede voornemen ‘meer ontspannen’ is een mooi streven. Maak hem specifieker door te zeggen: ‘Ik plan iedere week een avond voor mezelf vrij. Ik heb dan een afspraak met mezelf. Ik hoef dan even niets.’ Of: ‘Na werktijd zet in mijn werktelefoon uit en kijk ik niet meer in mijn e-mail.’ Je maakt concrete afspraken met jezelf. Die zijn gemakkelijker vol te houden dan ‘Ik ga gezonder leven’.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply