Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Wat een lockdown kan doen met pubers

    De afgelopen periode van lockdowns is niet alleen voor veel volwassenen zwaar geweest. De beperkingen die waren opgelegd, hadden ook een groot effect op veel pubers.

    Beeldend therapeut Margareth Krul-Schnezler, die dagelijks kinderen en jongeren vanaf 6 jaar ziet, zegt hierover: ‘De lockdowns zorgden ervoor dat een deel van het leven stil kwam te liggen. Voor sommige pubers pakte dat goed uit. Het gaat dan bijvoorbeeld om pubers die in het ‘normale’ leven snel overprikkeld raakten en dus te veel stress en druk ervaarden. Zij hadden tijdens de lockdown, door het gedwongen thuiszitten, de mogelijkheid om tot rust te komen. Voor andere pubers pakte het juist negatief uit vanwege het ontbreken van een dagelijks ritme en het wegvallen van sociale interactie. Problemen die eerder werden voorkomen door deze basis, kwamen in lockdowntijd naar de oppervlakte; zeker omdat deze periode zo lang aanhield.’

    Gedragsverandering
    Voor veel pubers geldt dat ze normaal gesproken al worstelen met opspelende hormonen, die verschillende emotiewisselingen met zich meebrengen. Margareth: ‘Hiervoor konden ze bijvoorbeeld sporten om zich af te reageren of hadden ze op school gelijkgestemden om mee te sparren, maar die mogelijkheden vervielen. Al die wisselende emoties bleven daardoor opgeslagen in het lichaam, waardoor het ermee leren omgaan extra lastig werd. Daarna volgden nieuwe tegenslagen elkaar op, zoals de avondklok en het verbod op groepsvorming. Teleurstelling, frustratie en spanning stapelden zich op en logischerwijs was thuis de enige plek waar dit nog tot uiting kon komen, bijvoorbeeld in ruzies of in zich afzonderen. Daarnaast kan het opkroppen van emoties ook lichamelijke klachten met zich meebrengen, zoals vermoeidheid en hoofdpijn. Als je dit als ouder opmerkte, dan nodig ik je uit om bewust stil te staan bij wat je zag bij je kind: hoe functioneerde het hiervoor en in hoeverre is het gedrag veranderd?’

    Het vertrouwen vergroten
    Mocht dit nieuwe gedrag dat je waarnam zorgelijk zijn en houdt het nog steeds aan, schaam je dan niet om hulp te zoeken bij een professional. Margareth: ‘Wanneer gesprekken niet of onvoldoende helpen, is een ervaringsgerichte therapie, zoals beeldende therapie, een passend alternatief om je kind te helpen zich weer lekker in zijn vel te laten voelen. De puber gaat op creatieve wijze aan de slag met verschillende technieken en materialen zoals tekenen, schilderen of boetseren. Het gaat niet zozeer om het maken van een mooi eindproduct, maar om het ervaren van succesmomenten en emoties en gevoelens leren uiten op een non-verbale manier. Hierdoor wint de puber weer de regie terug en ontstaat er vertrouwen. Ouders worden in dit proces meegenomen en krijgen handvatten mee, zodat hun kind dit herwonnen vertrouwen thuis kan voortzetten. Binnen mijn therapie is het vergroten van vertrouwen de belangrijkste focus, omdat je met vertrouwen in je eigen kracht meer in het leven aankan. Bij het wegvallen van dagelijkse structuur, zoals bij een lockdown extreem het geval is, lijkt het nóg belangrijker dat dit bij het kind en het gezin stevig is. Daarom zou ik je willen uitnodigen om deze lockdowns te gebruiken als een moment om goed te kijken naar wat je kind in de basis nog nodig heeft.’

    Ben je benieuwd wat Margareth kan betekenen voor jouw kind? Kijk dan op de website!

    Over Margareth Krul-Schnezler
    Margareth: ‘Mijn streven is, dat in mijn therapie de jongere zich gehoord en gezien voelt, en mag ervaren dat er niks mis is met hem. In de sessies sluit ik altijd eerst aan om vervolgens met de creatieve opdrachten te werken aan datgene wat hij mag leren. Het is bijzonder om te merken dat de jongere onbewust vaak al creëert wat het nodig heeft. Ik hoef meestal alleen maar bij te sturen om hem zichzelf in zijn kracht te laten zetten.’

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply