Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • Wat eHealth kan doen voor jou als patiënt
    Rate this post

    Het Ommelander Ziekenhuis Groningen beschikt sinds juni 2018 over een eigen patiëntenportaal: Mijn Ommelander. Patiënten kunnen hier hun afspraken en uitslagen bekijken en hun persoonlijke gegevens inzien en deels wijzigen. Een digitaal patiëntenportaal past helemaal in een tijd waarin steeds meer mensen zaken online regelen. Het digitale portaal is een extra middel voor de groeiende doelgroep die hier behoefte aan heeft.

    Dankzij een betere voorbereiding kan je gesprek met een zorgverlener korter worden en daarnaast is het fijn dat je na je gesprek een uitslag kunt teruglezen. Soms denk je namelijk dat je iets goed hebt onthouden, maar was het toch net even anders. Daarnaast is het fijn dat patiënten hun afspraken in Mijn Ommelander kunnen zien, omdat het ziekenhuis op die manier iets minder afhankelijk is van de postverzending. Een brief over een afspraak kan vertraging oplopen of zelfs verkeerd worden bezorgd of zoekraken. Patiënten kunnen inloggen via de rode knop ‘Mijn Ommelander’ op de website. Inloggen gaat via DigiD met een extra sms-controle of met de DigiD-app. Daarnaast kunnen patiënten sinds kort ook gebruikmaken van de Mijn Ommelander app voor Android en iOS. Dit is een laagdrempelige toevoeging om je afspraken bij het ziekenhuis en je gegevens in te zien.

    eHealth
    De doorontwikkeling van het patiëntenportaal Mijn Ommelander past binnen de visie van het Ommelander Ziekenhuis Groningen om eHealth te stimuleren. eHealth is het gebruik van nieuwe informatie- en communicatietechnologieën om gezondheid en gezondheidszorg te ondersteunen of te verbeteren. In de toekomst wil het ziekenhuis aan de slag met een efficiënter zorgproces. Hierbij kun je denken aan consulten op afstand door beeldbellen, waarbij de patiënt in zijn eigen omgeving een gesprek voert met de behandelend arts en niet te maken heeft met reistijd. Het vooraf afnemen van (online) vragenlijsten heeft als voordeel dat de gegevens van de patiënt vooraf bekend zijn en dat de arts tijdens een consult meer tijd heeft voor een gesprek met de patiënt. Daardoor heeft de behandelend arts meer tijd om dieper in te gaan op de klachten en de persoonlijke situatie van de patiënt. Daarnaast kun je in de toekomst chatten met een arts. Voor een korte vraag over je behandeltraject hoef je dus niet meer te bellen of een afspraak te maken op de polikliniek, maar krijg je binnen een bepaalde tijd antwoord via de chat. Op de Dagbehandeling is het ziekenhuis onlangs gestart met een proef waarbij mensen een week na het ontslag uit het ziekenhuis vragen kunnen stellen via een app en adviezen kunnen krijgen voor een goed herstel.

    Gezondheid en preventie
    Sommige patiënten zouden zelf metingen kunnen doen, zoals bloeddruk en gewicht. Deze gegevens kunnen ze vervolgens delen met het ziekenhuis. In een later stadium kan een patiënt medische gegevens uploaden in zijn eigen Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO) en deze delen met het ziekenhuis. De ontwikkelingen op het gebied van eHealth helpen patiënten om beter voorbereid te zijn op een bezoek aan het ziekenhuis en om gegevens te allen tijde te kunnen inzien. Daardoor dragen ze bij aan de zelfregie van de patiënt. Tevens is eHealth duurzamer voor het milieu, draagt het bij richting preventie en gezondheid van de patiënten en helpt het het ziekenhuis om efficiënter met de eigen middelen om te gaan.

    ‘Mijn Ommelander is goede toevoeging’
    Patiënt Hans Barentsen: ‘Mijn Ommelander is in mijn ogen een goede toevoeging voor patiënten. Als ik informatie wil hebben over een afspraak of benieuwd ben naar resultaten van een bloedonderzoek, raadpleeg ik Mijn Ommelander. Ik kan er goed mee uit de voeten, want de informatie is helder en duidelijk. Ik heb meerdere patiëntenportalen van andere ziekenhuizen gezien en ik vind dat Mijn Ommelander er wel uit springt, qua overzichtelijkheid.
    Ook mensen die minder vaardig zijn met de computer, moeten hun weg wel kunnen vinden in Mijn Ommelander, al moeten ze natuurlijk wel weten hoe het inloggen met DigiD werkt. Tijdens een voorlichting die ik rond de lancering van Mijn Ommelander heb gegeven, reageerden veel mensen enthousiast en gaven ze aan dat ze er wel mee overweg zouden kunnen. Voor de meerderheid van de patiënten is het dus goed te doen.’

    ‘Je wilt steeds meer gegevens zelf bekijken’
    Patiënt Hans Barentsen: ‘Het is fijn dat je via Mijn Ommelander briefwisselingen tussen je huisarts en de specialist kunt lezen. Tegenwoordig wil je als patiënt steeds meer gegevens zelf kunnen bekijken. Je wilt weten wat er over je bekend is en wat er gezegd wordt. Daar is Mijn Ommelander erg geschikt voor. Op mijn aanraden maken al meerdere familieleden en kennissen gebruik van Mijn Ommelander. Sommigen wisten eerst niet van het bestaan af, maar nu vinden zij het ook erg handig.
    Het zou mooi zijn als in de toekomst het vakjargon in de brieven tussen huisartsen en specialisten aangepast zou worden. Zelf heb ik er niet zoveel moeite mee, maar ik kan mij voorstellen dat het voor veel mensen lastig is om de medische termen te begrijpen. Verder denk ik dat Mijn Ommelander op dit moment op de goede weg is en ik ben erg tevreden met alle nieuwe ontwikkelingen.’

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply