Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • ‘We zijn stronteigenwijs’

    ‘Het moest écht anders, want het alternatief zou zijn dat we over een jaar of 20 bijgezet konden worden in een museum voor oude ambachten.’ Bakker Jan van Riel had jarenlang een traditionele bakkerij, maar gooide het roer begin dit jaar helemaal om. ‘De vrouw van de bakker achter de kassa, haar man ergens achter aan het werk: daar zagen we geen toekomst in. Het consumentengedrag verandert. Mensen zijn tegenwoordig bewuster bezig met voeding en willen weten wat ze eten. De tijd was rijp voor een grote verandering.’

    Bij Bikken & Bakken staat de beleving voorop. Door een glazen wand kun je de bakker aan het werk zien, en je kunt hem ook vragen stellen over zijn werk en de ingrediënten. ‘Ik vind dat je moet laten zien waar je goed in bent en waar je trots op bent. We hebben hier geen geheimen, en iedereen kan meekijken met wat we doen. En we geven eerlijk antwoord op vragen.’
    Met Bikken & Bakken doen Jan en zijn vrouw Conny het anders dan andere bakkerszaken, en je kunt er ook terecht voor de lunch of gewoon een kop koffie. ‘We zijn stronteigenwijs en trekken ons eigen plan, los van hoe er in de branche gedacht wordt. We zijn ook standaard 7 dagen per week open. We denken namelijk dat onze klanten op zondagochtend best hun huis uit willen voor een lekker croissantje. Op dit moment, in de winterperiode, zijn we op maandag gesloten. Dat kan ook. De maandag is toch een beetje de nieuwe zondag.’

    Crowdfunding
    Toch kwam de nieuwe zaak er niet zomaar. Begin dit jaar werd een crowdfundingactie op touw gezet om het plan te financieren. In 8 uur werd er 150.000 euro binnengebracht, zodat Jan en Conny konden beginnen. ‘Ik had het zelf niet bedacht, maar het is wel een heel democratische manier van financieren. Je laat het publiek beslissen of ze iets zien in het plan of niet, in plaats van een bank. We vonden zelf dat we een goed plan hadden, maar zou het publiek dat ook vinden? Gelukkig bleek dat zo te zijn. Dat is natuurlijk ook goed voor je zelfvertrouwen.’

    Drie kernwaarden
    Jan en Conny hanteren in hun zaak drie kernwaarden. ‘We vinden allereerst ‘eerlijk & heerlijk’ belangrijk. We maken lekkere producten met zo weinig mogelijk ingrediënten met E-nummers. We streven naar puur natuur. Ten tweede gaan we voor ‘low food miles’: we halen zoveel mogelijk grondstoffen uit de omgeving. Zaken als meel, bloem en tarwe hoeven we toch immers niet uit het buitenland te halen? En ten slotte zorgen we voor een zo laag mogelijke CO2-uitstoot. Dat doen we door nauwelijks fossiele brandstoffen te gebruiken en te streven naar een laag energieverbruik. We hebben moderne machines, LED-verlichting, luchtcirculatie in combinatie met vloerverwarming en energiezuinige ovens.

    Laagdrempelig
    ‘Het leuke is dat we met de nieuwe zaak weliswaar hip willen zijn, maar ook zo laagdrempelig mogelijk. Iedereen moet zich hier kunnen thuisvoelen. Nu, na een half jaar, kunnen we vaststellen dat dat ook zo is: we trekken een heel divers publiek. Dat verbaasde me wel. Het gaat dus goed, maar we moeten niet te snel tevreden zijn.’

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply