Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Weer met plezier lesgeven

    Werk jij in het onderwijs als leerkracht of docent? Mooi beroep, maar het kan zijn dat je tegen allerlei zaken aanloopt. Want naast dat we tevreden zijn over ons werk, en blij met onze collega’s en leerlingen, hebben we allemaal wel situaties in ons werk, binnen of buiten de klas, waar we niet zo op reageren als we eigenlijk zouden willen.

    We raken te snel geïrriteerd naar een leerling, we zien als een berg op tegen nakijkwerk en stellen het maar uit. We besteden veel meer tijd aan de voorbereiding van een bepaalde les dan we ons hadden voorgenomen, en zijn nooit ‘klaar’. We ergeren ons aan collega’s die in onze ogen hun werk niet doen en, misschien het belangrijkste van alles: we raken soms de drive kwijt; de drive waarom we dit mooie werk wilden doen. We zien niet meer het unieke van elke leerling en voelen niet meer de noodzaak om daar alles voor uit de kast te halen. Dit kan allemaal leiden tot gevoelens van stress, gedeprimeerdheid of ‘verzuring’: er helemaal geen zin meer in hebben.

    Helaas kampen steeds meer leraren, vaak juist ook jonge, gedreven mensen, met dit soort gevoelens, terwijl ze juist zo gemotiveerd waren voor het vak. Mensen raken in een burn-out en/of kiezen voor een ander vak. En dat is echt ontzettend jammer, want we hebben goede leraren zó hard nodig voor onze kinderen.

    Balans
    Gelukkig hoeft het niet zover te komen, als je je bewust bent van wat er eigenlijk gebeurt. En daarmee bedoel ik niet de geijkte goede tips, zoals een tijdsplanning maken, doelen bijstellen, schrappen in je agenda, naar de sportschool en naar yoga gaan. Heel nuttig, maar daarmee is de oorzaak van deze gevoelens niet weggenomen. Alleen door echt contact te maken met wat er binnen in je gebeurt, kun je de balans weer herstellen.

    Wat kan PRI voor je betekenen?
    De methode die je kan helpen is Past Reality Integration (PRI) van de psychologe Ingeborg Bosch. PRI onderscheidt een aantal mechanismen die de balans verstoren. Eentje daarvan heet bijvoorbeeld ‘Valse Hoop’. Deze wordt aangedreven door de gedachte ‘Als ik nou maar… (nog mooiere lessen maak, nog meer mentorgesprekken voer, nog meer leuke projecten doe, enzovoort), dan… (komt het allemaal goed).’ Deze afweer, want zo heet zo’n mechanisme binnen PRI, jaagt je steeds weer op en laat je de oplossing buiten jezelf zoeken.

    Bewustwording is het sleutelwoord
    PRI helpt je te herkennen wanneer je afweren actief zijn en reikt je handvatten aan om ermee aan de slag te gaan en structureel verandering in je leven aan te brengen. En dat onderscheidt het van de tips en goede adviezen die je van anderen krijgt, hoe waardevol die ook zijn. Je leert te vertrouwen op je innerlijke kompas, dat weet wat goed voor je is. Je kunt dit instrument telkens toepassen wanneer dat nodig is, zodat je het leven steeds meer als onbelast kunt gaan ervaren.

    Ik heb zelf ook jarenlang in het onderwijs gewerkt, als docent, schoolleider en trainer, en kreeg te maken met een burn-out. PRI heeft mij toen geholpen, en als PRI-deskundige die de opleiding heeft afgerond, kan ik jou helpen door middel van trainingen of 1-op-1-coaching, waarbij het doel is dat je meer uit jezelf kunt halen, zodat vervolgens je leerlingen meer uit zichzelf kunnen halen!

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply