Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Wees de verleiding de baas!

    De coronacrisis heeft de wereld flink op zijn kop gezet, en ook jouw gezonde leefstijl. Opeens werk je thuis en merk je dat de dagen meer structuur hadden toen je nog gewoon naar je werk ging. Thuiswerken heeft veel voordelen, maar er kleven ook wat nadelen aan.

    Thuis liggen er allerlei verleidingen op de loer en beweeg je ook veel minder, op de wandelingetjes naar je koelkast na. Om je gezonde leefstijl weer leven in te blazen, is het dus van belang om weer structuur in te bouwen in je dagelijkse routine. Maar hoe doe je dat?

    Vast ritme
    Zorg allereerst voor een vast ritme. Sta daarom op dezelfde tijd op als anders, hoe verleidelijk het ook is om langer in bed te blijven liggen. Houd verder zoveel mogelijk de tijdsindeling van het werk aan. Begin en stop om dezelfde tijd en neem regelmatig pauze van je beeldscherm. Verlaat tijdens de pauzes je werkplek, om je hoofd ook even wat rust te geven. Als je geconcentreerd bezig bent, verlies je soms de tijd uit het oog. Een wekker kan dan handig zijn. Door te fietsen of wandelen op dezelfde tijden dat je normaliter onderweg bent, pak je wat beweging en ben je lekker in de frisse buitenlucht.

    Bedwing je snacktrek
    Let er daarnaast op dat je op regelmatige tijden eet en niet alleen loopt te snacken. Maak eventueel een planning. Als je ontbijt maakt, maak dan alvast iets voor de lunch en leg de tussendoortjes klaar. Kies voor veel groenten en eet dagelijks een handje noten, ongezouten en ongebrand. Mocht je nog restjes van de dag ervoor hebben, dan is dat tussen de middag ook heerlijk. Wissel bijvoorbeeld af met een zelfgemaakte soep, salade of eiergerechten.

    Zet geen eten in het zicht, maar zorg dat je ernaartoe moet lopen. Berg ongezonde snacks zo ver mogelijk op. Beter is om het niet in huis te halen, maar niet alle huisgenoten zullen dat waarderen. Snackgroenten en fruit kun je uiteraard wel binnen handbereik laten staan. Probeer alleen te eten tijdens je pauzes en zorg ook dat je genoeg drinkt: geen frisdrank of vruchtensap, maar koffie, thee en vooral water. Mocht je vergeten om te drinken, zet dan een kan water naast je neer. Zo heb je een verzadigd gevoel en zul je minder snacktrek krijgen.

    Rekken en strekken
    Richt tot slot je werkplek goed in. Zorg in ieder geval voor een goede stoel en stel deze goed af op jouw lichaam, maar ook aan de tafel waaraan je werkt. Rek en strek tussendoor om je lichamelijke klachten beperken. Want als je eenmaal bent veranderd in een stijve hark, is het niet meer uitnodigend om te bewegen en gezond te eten. Dan snak je alleen nog maar meer naar comfort(food) en voor je het weet vliegen de kilo’s eraan.

    Gezond zonder schema
    Voor Miranda is gezonde voeding het uitgangspunt: ‘Ik werk absoluut niet met maaltijdvervangers en afslanksupplementen. Ook maak ik geen weekmenu’s. De ervaring leert dat mensen met dit soort schema’s niet zelf leren nadenken en op die manier niet in staat zijn om hun voedingspatroon (blijvend) aan te passen. Succes blijft dan uit.
    Als je om medische redenen voeding nodig hebt die aan specifieke eisen moet voldoen zal ik je niet begeleiden. In dat geval heb je een doorverwijzing van je (huis)arts nodig voor een diëtist.’

    Liefde voor gezondheid
    Ben je op zoek naar goede en professionele begeleiding bij het behouden of behalen van een gezond gewicht? Kun je nog wel wat persoonlijke tips en adviezen gebruiken over het maken van de juiste keuzes op het gebied van bewegen, voeding en leefstijl? Dan ben je bij gewichtsconsulent Miranda Slagter-Zwier van A Love 4 Health aan het juiste adres! Miranda helpt je graag om jouw liefde voor je gezondheid te vinden.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply