Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • ‘Wij zijn fan!’

    Dat 20 minuten per week doelgericht trainen genoeg is om je lichaam en spieren in conditie te brengen én te houden, lijkt in eerste instantie misschien ongeloofwaardig. En toch werkt het; voor zowel de ongeoefende en met pijnklachten of blessures kampende sporter als de topsporter.

    Annelise (50) en Inge (53) zijn collega’s en vriendinnen. ‘Als ik voorheen naar een sportschool ging, kreeg ik altijd opnieuw een blessure aan mijn knie, zodat ik er snel weer mee moest stoppen’, wijst Annelise naar haar linkerknie waaraan ze jaren geleden een zware operatie heeft gehad. ‘Ik was nooit zo sportief’, vult Inge haar vriendin aan. ‘Ik mis gewoon het ‘sportgen’. Dertig jaar geleden heb ik een herniaoperatie aan mijn rug gehad, maar ik heb altijd last van mijn rug blijven houden. Daarnaast heb ik ook nog eens een versleten knie. Karin, een andere collega van ons, trainde al bij fit20 Alphen aan den Rijn en zij was daar heel positief over. Ze raadde het ons, zeker vanwege onze pijnklachten, echt aan.’ Annelise knikt bevestigend. ‘We deden er in eerste instantie een beetje lacherig over. Weer fit worden in slechts 20 minuten trainen per week? Dat kon toch helemaal niet? Maar we hebben ons toch door haar laten overhalen en daar hebben we nog geen moment spijt van gehad!’

    Stok achter de deur
    ‘Omdat ik helemaal niet van sporten houd, heb ik een flinke stok achter de deur nodig. Het scheelt echt dat ik nu elke week die afspraak met Annelise en Marco heb. Dan móét ik wel. En eerlijk is eerlijk, het zijn voor mij de 20 verschrikkelijkste minuten van de week’, lacht Inge. ‘Maar ach, wat zijn nu 20 minuten? En juist door die 20 minuten per week ben ik van mijn rugpijn af. Super! Mijn spieren worden heel gericht getraind. Ze zijn nu als een soort korset dat mijn lichaam gezond houdt. Juist als je in de overgang zit, is het extra belangrijk om je spieren en botten sterk te houden.’

    Pijnklachten verleden tijd
    Voor Annelise is het effect van de wekelijkse trainingen ook duidelijk merkbaar. ‘Ik voel gewoon dat ik lichamelijk sterker ben geworden, zonder dat dit weer voor pijnklachten of blessures heeft gezorgd. Dat merkte ik bijvoorbeeld heel duidelijk de laatste keer dat we met het gezin op wintersport gingen. Dat deden we voor corona ieder jaar. Helemaal ongeoefend stonden we dan een week lang op de latten. Natuurlijk wel met ontzettend veel spierpijn. De laatste keer dat we zijn geweest, ik trainde toen al een poosje bij Marco, heb ik de hele week geen spierpijn gehad. En tijdens de lockdown, toen ook Marco zijn deuren een poosje moest sluiten, ben ik voorzichtig gaan hardlopen. Dat ging gewoon goed! Fantastisch! Dat had ik een paar jaar geleden niet durven dromen.’ Inge kijkt haar collega lachend aan: ‘Zoals je wel kunt horen, zijn wij heel enthousiast. Dit concept werkt écht. We hebben inmiddels ook al veel andere collega’s aangestoken met het ‘fit20-virus’. We zijn gewoon een soort lopende reclamezuil!’

    Resultaat gegarandeerd
    De training bij fit20 zorgt voor een wekelijkse gezondheidsprikkel. Je zult na een paar weken al merken dat je meer energie hebt en dagelijkse taken makkelijker gedaan krijgt. Zou het echt door de training komen? Die vraag blijft niet onbeantwoord: je voortgang wordt bijgehouden in de Trainersapp. Zo wordt je voortgang inzichtelijk: leuk om te zien én motiverend!

    Een boost voor je immuunsysteem
    Je immuunsysteem beschermt je lichaam tegen virussen en schadelijke bacteriën die je lichaam binnen proberen te dringen. Daarnaast kan het de virussen en bacteriën die wel binnen weten te komen onschadelijk maken. De werking van je immuunsysteem is alleen niet altijd even optimaal. Dit komt bijvoorbeeld door een slechte conditie, stress, vermoeidheid. Door genoeg te bewegen, kun je jouw immuunsysteem ook weer op peil krijgen. Iedere training geeft je immuunsysteem weer een boost en zet je cellen aan het werk om je te blijven beschermen tegen binnendringers.

    Ervaar het zelf
    Je kunt gratis kennismaken met het fit20-concept. Plan een kennismakingstraining in en laat je overtuigen!

    Veilig trainen bij fit20
    fit20 Alphen aan den Rijn voldoet aan alle maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken. Veel aanpassingen waren er niet nodig, vertelt Marco de Jong. ‘Eigenlijk waren we vanaf dag één al voorbereid op de coronamaatregelen. Je traint bij fit20 immers altijd met maximaal drie personen in een ruimte, waarbij je op minimaal anderhalve meter afstand blijft. We zorgen daarbij voor een hygiënische, goed geventileerde omgeving en maken de gebruikte apparaten achteraf schoon. De enige extra maatregelen zijn de handschoentjes en desinfectiemiddelen bij binnenkomst. Daarnaast zijn er vloerstickers aangeschaft die de anderhalve meter afstand waarborgen. Trainen bij fit20 is dus helemaal veilig.’

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply