Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • De wonderbaarlijke kracht van kracht

    Hoe weet je eigenlijk of je gezond bent en of je oud wordt? Is het je gewicht, je bloeddruk of je bloedsuikerniveau? Of is het misschien je vetpercentage of je cholesterol? Verbazingwekkend genoeg laat een recent onderzoek van het Erasmus MC zien dat mensen met overgewicht dezelfde levensverwachting hebben als mensen met een gezond gewicht. En over cholesterol is ook het laatste woord niet gezegd. Zelfs obese mensen met diabetes worden gemiddeld even oud als mensen met een normaal gewicht. Maar wat beïnvloedt dan werkelijk hoe oud we worden?

    Steeds meer onderzoek laat zien dat onze levensver­wachting door iets onverwachts bepaald wordt…  Onze spierkracht en spiermassa voorspellen onze lange­termijngezondheid en levensverwachting! Hoe sterker je bent, hoe kleiner de kans dat je leven voortijdig eindigt. Vooral je grijpkracht blijkt een belangrijke indicator te zijn: hoe hard je kunt knijpen. Nog belangrijker dan spiermassa is dus de kwaliteit van je spieren.

    Het belang van spieren
    Dit opzienbarende onderzoeksresultaat schijnt meteen licht op waarom een gezond lichaamsgewicht geen factor lijkt te zijn. Of je gewicht ‘gezond’ is, wordt gemeten door je BMI te bepalen. Dat is je gewicht gedeeld door je lengte. Maar als je goed in je spieren zit, ben je zwaarder dan als je nauwelijks spiermassa hebt.
    Ervoor zorgen dat je spieren sterk zijn is dus belangrijker dan afvallen! Focus niet op je weegschaal, maar op hoe gemakkelijk je een zware boodschappentas tilt. De enorme effecten van spierkracht lijken nog groter als je zo vroeg mogelijk in je leven begint met je spieropbouw.

    Allerlei effecten
    Kunnen we verklaren waarom spieren zo belangrijk zijn? Ja. Deense wetenschappers hebben ontdekt dat spieren veel endocriene (hormonale) activiteit vertonen. Spieren zijn onze grootste weefselmassa en blijken dus een uiterst belangrijk endocrien orgaan te zijn: ze maken hormonen en hormoonachtige stoffen aan. Die reguleren onze stofwisseling en ons immuunsysteem. Ze bepalen of we goed herstellen van een operatie of van ander trauma, ze hebben een antikankerwerking en een antivirale werking. Ze zijn van grote invloed op de gezondheid van ons hart en zorgen voor sterke botten. Ze blijken zelfs een positief effect te hebben op onze hersenen, en op de kans dat we Alzheimer krijgen en of we een depressie te boven komen.

    Kort maar intens trainen
    De allesbepalende vraag is dus: hoe sterk ben je? Als je wel wat extra spierkracht kunt gebruiken, bedenk dan dat de intensiteit van je spiertraining veel belangrijker is dan hoe vaak je traint. Juist korte maar zeer intense spiertraining zorgt voor goede kwaliteit in je spieren. Veel mensen vinden het moeilijk om zo te trainen. Gelukkig zijn er tegenwoordig fitnessstudio’s die er helemaal op gericht zijn om onder persoonlijke begeleiding veilig, kort en heel intensief te trainen.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply