Twee maanden geleden kwam er een jongen van 16 bij me voor advies. Hij werd door zijn ouders gestuurd. Hij had al enige tijd met ze gesproken over zijn problemen rond zijn zelfvertrouwen, groepsdruk en de daaruit voortvloeiende stress. Zelf wilde hij nu ook wel externe hulp zoeken. Na een eerste inventarisatie heb ik met hem een plan van aanpak gemaakt met bijbehorend tijdpad. Ik zie hem één uur per week en maak duidelijke afspraken over zijn inzet.
De problemen liggen op meerdere gebieden: het moeten presteren op school, hij is gestopt met sporten, heeft veel vrienden, is de hele dag bezig met Facebook en appen, drinkt veel in het weekend en heeft schulden. Hij heeft het gevoel dat hij wordt geleefd en niet meer helemaal zichzelf is.
De sessies die ik met hem heb, bestaan onder andere uit gesprekken, rollenspellen, tests op het gebied van persoonlijkheid en gedrag, het geven van opmerkingen en tips over zijn manier van denken, gedrag en lifestyle, leren om prioriteiten en doelen te stellen, ‘nee’ durven zeggen en het leren omgaan met geld.
Tijdens de coachingsgesprekken maak ik ook gebruik van YouTube-filmpjes over de onderwerpen waar we aan werken. Dit is een sterke combinatie met de coachingsgesprekken.
Tevens probeer ik hem te laten nadenken over zijn lichaamshouding en uiterlijke verzorging. Dit kan weer een positieve invloed hebben op zijn zelfvertrouwen.
Deze veranderingsprocessen hebben uiteraard tijd nodig, maar hij ontwikkelt zich goed. In de terugkoppeling met zijn ouders blijkt dit ook.
Leave a reply →
Reageer op dit artikel