Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • ‘Ze mogen bij ons zijn zoals ze zijn’
    Rate this post

    Is jouw kind vaak verdrietig of boos, of heeft het een negatief zelfbeeld, leerproblemen of bijvoorbeeld faalangst? Niet elk kind groeit probleemloos op. Het kan problemen ondervinden op school of in de omgang met andere kinderen. Dan is het goed dat er een plek is waar het kind in een veilige omgeving begeleid kan worden.

    Eigenaar Lucian Voet van zorgboerderij SAM-en: ‘Misschien moeten we de term ‘zorgboerderij’ eens veranderen in ‘pedagogisch centrum’ of zoiets. Mensen denken namelijk soms dat we kinderen met een beperking een leuke daginvulling geven, maar dat is bij ons niet aan de orde. We werken er gericht naartoe dat kinderen die niet goed kunnen meekomen op school of in het sociale verkeer zich kunnen ontwikkelen tot gezonde volwassenen. Die hebben hier een veilige plek waar ze begeleid worden. Daarvoor werken we samen met behandelaren en verschillende instanties. Daarom is er ook een uitgebreide intake waarbij onder andere aan bod komt wat hun huidige kwaliteiten zijn en aan welk doel we gaan werken. We hebben ook veel gesprekken met de ouders en geven hun ook tips waarmee ze thuis aan de slag kunnen gaan. Uiteindelijk is het de bedoeling dat het kind aan het eind van het traject zonder ons verder kan.’

    Onderwijsondersteuning
    Lucian vervolgt: ‘Als het gaat om problemen op school: we hebben hier kinderen die vastgelopen zijn op school en soms helemaal niet meer naar school gaan. Wij kunnen dan voor structuur zorgen gedurende de dag, zodat voorkomen wordt dat ze te veel achterstand oplopen. Wij vervangen niet de school zelf, maar kunnen die wel ondersteunen, en we kunnen meekijken op welke school het kind beter tot zijn recht zou kunnen komen.’

    Kwaliteiten versterken
    ‘We benaderen elk kind op een positieve manier. Zo mogen bij ons dan ook zijn zoals ze zijn zonder dat ze gelijk een bepaald label opgeplakt krijgen. We gaan uit van het feit dat elk kind bepaalde kwaliteiten heeft en dat, als je die versterkt, de minder sterke kanten op den duur kunnen verdwijnen. Als een kind ergens last van heeft, is dat vaak een uitvergroting van een bepaalde kwaliteit. We leren het kind om daar op een goede manier mee om te gaan. Aan het eind van een dag laten elk kind opschrijven hoe het de dag heeft ervaren, wat er leuk en minder leuk was en wat het kind geleerd heeft. En we laten aanvullen ‘Ik heb zin in morgen, omdat …’

    Dieren oordelen niet
    ‘Eén van onze specialiteiten is het inzetten van dieren bij de begeleiding. Kinderen zorgen voor ze, doen er activiteiten mee en communiceren met ze. Het mooie van dieren is dat ze niet oordelen of bepaald gedrag interpreteren. Voor een dier is het zoals het is, en dat is fijn voor zowel het dier als het kind. Het kind kan hierdoor rust en ontspanning vinden, en van alles leren over het vragen van hulp, samenwerken met anderen en lichaamstaal.’

    Zorgen over jeugdzorg
    Lucian: ‘Waar ik me zorgen over maak, is de bezuinigingsdrift bij de overheid rond de jeugdzorg. Gemeenten geven minder snel een zorgindicatie af voor plaatsing bij ons. Bovendien worden we gedwongen om de groepen groter te maken. Normaal hebben we 1 begeleider op 4 kinderen, maar dit is inmiddels 1 op 8. Dit heeft als gevolg dat we minder individuele aandacht kunnen geven en dat het langer duurt om een kind weer op de rit te krijgen. Ik heb dan ook het idee dat er meer naar het geld gekeken wordt dan naar de vraag wat een bepaald kind nodig heeft en waar dat kind dat het beste kan krijgen. Op het ogenblik ben ik veel tijd en energie kwijt met het overleggen met gemeenten over onze begeleiding, en dat vind ik behoorlijk frustrerend.’

    Thema’s
    SAM-en werkt onder andere met thema’s, die in een periode van steeds 10 weken uitgewerkt worden. Bijvoorbeeld ‘samenwerken’, ‘verandering’, ‘sport en bewegen’, ‘normen en waarden’ en ‘heden, verleden en toekomst’. Samen met het kind (en waar mogelijk ook dieren), wordt het thema verdiept voor elk kind, met als doel om kennis en inzichten op te doen.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply