Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • Zorg bij borstkanker: wat is er allemaal mogelijk?
    Rate this post

    Na een behandeling tegen borstkanker in het ziekenhuis is het soms lastig om ­zelfstandig je eigen kracht weer te vinden, omdat je met veel vragen zit of met complicaties waarvan je niet goed weet hoe je daarmee moet omgaan. Ook niet onbelangrijk: je weet niet wat er allemaal mogelijk is aan zorg tijdens of na borstkanker. 

    ‘En daar wil ik verandering in brengen!’ vertelt Margriet Plaizier, oprichtster van B.a.B Zorg. ‘Wanneer iemand lijdt of heeft geleden aan borstkanker is het belangrijk dat er passende zorg wordt aangeboden. Je zit bijvoorbeeld te worstelen met vragen over bepaalde keuzes die je moet gaan maken. Misschien vind je het prettig dat er ’s nachts iemand is voor eventuele begeleiding. Kortom: er is zorg nodig op verschillende gebieden, aangepast op de situatie.’

    Borstkanker komt nog steeds bij alle leeftijden voor. Daarom is het van belang dat mensen die zorg nodig hebben dit kunnen krijgen. Het zij op basis van een indicatie of particulier. Margriet vertelt gepassioneerd verder: ‘Stel, je hebt geen kinderen of partner en anderen in je omgeving hebben het druk. Dan kan het fijn zijn als er toch iemand is die je kan begeleiden naar het ziekenhuis voor bijvoorbeeld een bestraling of chemokuur die je moet ondergaan. Juist dat stukje begeleiding is zo ontzettend belangrijk.’

    ‘Afhankelijk van de zorgvraag hebben wij diverse zorgverleners die de zorg en begeleiding kunnen geven. Het kan zijn dat je niet direct verpleegkundige zorg nodig hebt, maar juist op zoek bent naar een helpende zorg en welzijn. Welke zorgverlener er wordt ingezet, met welk niveau,
    is geheel afhankelijk van de zorgvraag. Ook de kinderen ophalen van school behoort tot de mogelijkheden. We zorgen er altijd voor om de juiste persoon te matchen met een cliënt. Vind je de match niet prettig? Dan zorgen we voor een andere hulpverlener.’ Margriet wil er alles aan doen om het de cliënt zo aangenaam mogelijk te maken.

    Vragen over de zorgverzekering komt veel voor tijdens een ziekteperiode. Kan de zorgverzekeraar een stuk vergoeden? ‘Vaak weten mensen niet welke wegen ze daarin moeten bewandelen. Ik kan iemand dan begeleiden bij bijvoorbeeld het bellen met de zorgverzekeraar: we zetten de telefoon op de speaker en zo kunnen we samen het gesprek ingaan. Komt er geen vergoeding? Dan kijken we naar een andere oplossing.’

    Margriet vindt een-op-een-contact heel belangrijk en daarom begeleidt ze het hele traject. ‘Ik wil niet dat mensen die kampen met een ziekte aan hun lot worden overgelaten. Ik wil ze helpen op een kleinschalige en persoonlijke manier. Ik denk dat ik mij daarin onderscheid. Het zit in mijn aard om mensen te helpen. Iedere keer wanneer ik zorg heb kunnen verlenen, geeft het me een enorme drive om door te gaan. Vooral wanneer je te horen krijgt dat de cliënt het als heel fijn heeft ervaren. Daarnaast denk ik altijd in wat er wél kan. Mijn motto is: niets is onmogelijk wat onmogelijk lijkt.’

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply