Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • 6 tips voor een succesvolle start-up

    Helaas slagen niet alle start-ups. Het gros van deze ondernemers heeft keihard gewerkt, maar het desondanks toch niet gehaald. We geven je 6 tips om van je start-up wél een succes te maken.

    1. Realiseer je goed wat je ervoor moet opofferen
    Er zitten een heleboel mooie kanten aan het beginnen van een startup, zeker als het een langverwachte droom is. Het kan echter een valkuil zijn om je niet goed te realiseren wat er allemaal bij komt kijken. Je verandert niet alleen van werk, je moet (meestal) je hele leven omgooien. Zeker in het begin gaan er de nodige uren inzitten, dus vraag jezelf eerst af of je dat het waard vindt. Ook kan je een hogere mate van stress verwachten dan bij een ‘normale’ kantoorbaan. Maar als het echt je passie is, zal het minder als werk aanvoelen.

    2. Start met een goed plan
    Een goede voorbereiding is het halve werk. Een succesvolle start-up begint met een strak en uitgedacht plan. Het klinkt misschien lastig om je plannen op papier te zetten, maar als je eenmaal begint met schrijven lukt dit meestal vanzelf. Start met een goede uitleg wat jouw product of dienst precies inhoudt en waarom dit voldoet aan een behoefte of een bepaald probleem oplost. Zet in het plan in ieder geval wat je op de lange en korte termijn wilt bereiken en hoe je dat denkt te doen. Uiteraard kunnen plannen altijd veranderen.

    3. Verzamel goede mensen om je heen
    Het succes van een start-up hangt deels af van de mensen die je om heen verzamelt. Zorg dat je niet alleen volledig gelijkgestemde mensen om je heen hebt. Dit is een fout die veel ondernemers maken. Je collega’s moeten je juist kunnen aanvullen op de punten waarop jij tekortschiet. Wees dus eerlijk tegenover jezelf waar je minder goed in bent en zoek mensen die je daarmee kunnen helpen. Niet alleen verschillende kwaliteiten zijn belangrijk in een bedrijf, het is ook waardevol als je collega’s een ander netwerk kunnen aandragen.

    Kies zowel de mensen met wie je het bedrijf start als de mensen die je (later) aanneemt met zorg uit. Je eerste werknemers vormen de basis voor hoe je bedrijf zich verder ontwikkelt. En zoals in dit artikel wordt benoemd: “Wees ook niet bang om mensen te ontslaan. Het kan best zijn dat iemand in de allereerste beginfase een essentiële schakel van je start-up was, maar een jaar later geen toegevoegde waarde meer heeft.”

    4. Sta open voor feedback
    Het vormgeven van je bedrijf en de producten/diensten is een proces. Zowel negatieve als positieve feedback kan daarin ontzettend waardevol zijn. Probeer hier altijd voor open staan, ook al is het misschien niet altijd wat je wilt horen. Nog beter is om actief feedback te verzamelen, bijvoorbeeld door een testmiddag te organiseren.

    5. Denk ook aan eventuele zakelijke kwesties
    Vergeet niet om aan eventuele zakelijke kwesties te denken. Moet je product aan bepaalde eisen voldoen? Is er bepaalde regelgeving voor jou relevant? “Het merendeel van de start-ups heeft oogkleppen op en focust zich alleen op hun product. Ze hebben er dan geen oog voor om de zakelijke kwesties die meespelen aan te pakken”, zegt Gert Nijenbanning, die zich met zijn start-up richt op medical device development. Verdiep je dus goed in dergelijke materie en laat je waar nodig informeren.

    6. Vergroot je naamsbekendheid zonder ervoor te betalen
    In de beginfase is het essentieel dat je naamsbekendheid opbouwt. En daar hoef je echt niet altijd diep voor in de buidel te tasten. Er zijn namelijk genoeg gratis kanalen waarop je met de juiste strategie je bedrijf goed kunt promoten. Je kunt dan vooral denken aan social mediakanalen als Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Daarnaast kan ook een persbericht effectief zijn, maar let op: dit vereist wel enige aandacht. Een persbericht mag nooit te promotioneel zijn geschreven en moet een nieuwshaakje bevatten.

    Onderschat tot slot de kracht van ouderwetse mond-tot-mond-reclame niet. Laat aan vrienden, familie, kennissen en iedereen die het maar wil horen weten dat jij een bedrijf ben begonnen. Als zij jouw boodschap allemaal aan één iemand doorvertellen, kan het hard gaan.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply