Wie ben ik, wat wil ik en wat kan ik? Soms kom je op een punt in je leven waarop je je deze vragen stelt. Dit overkwam Lizette Jensch een aantal jaren geleden ook. Ze gooide drastisch het roer om en voelt zich sindsdien zeer tevreden met haar leven en nieuwe baan. En met de door haar opgedane ervaringen weet ze ook nog eens veel andere mensen te coachen om weer het beste uit zichzelf te halen.
‘Ik had een heel succesvolle baan. Bij IBM, en later bij DHL, was ik actief in het internationale bedrijfsleven en bekleedde ik internationale commerciële managementposities. Na twintig jaar vroeg ik me echter ineens af of ik dit nog wel wilde. Ik was er eigenlijk wel klaar mee; ik voelde me niet meer happy.’ Lizette zette heel bewust een punt achter haar carrière en besloot zich een jaar lang helemaal op de verbouwing van haar pas gekochte boerderij in Drenthe te richten. ‘Ik ben gaan nadenken over wie ik ben, wat ik wil en wat ik kan. Daarom besloot ik een opleiding tot coach te gaan volgen. In de boerderij werd een eigen praktijkruimte ingericht en 10 jaar geleden startte ik als life & career coach.’
Bedrijfsleven
‘Ik krijg veel vragen vanuit het bedrijfsleven’, vervolgt Lizette haar verhaal. ‘Als coach ben ik geen therapeut; ik vertel de mensen ook niet wat ze moeten doen. Ik ben opgeleid om te observeren, te luisteren en de juiste vragen te stellen. Soms hebben mensen niemand in hun directe omgeving om als klankbord te fungeren. Bij een coachingstraject ligt de insteek bij het werk, maar wanneer er privé van alles speelt, gaan we dat stukje ook aanpakken. Wanneer je in je thuissituatie niet goed in je vel zit, heeft dat ook zijn weerslag op je werk. Bij een eerste kennismakingsgesprek stellen we dan ook altijd eerst de doelen vast: wat wil je bereiken? Daar gaan we dan mee aan de slag. Dat kan in een individueel traject, maar ook met een heel team.’
Sociale innovatie
‘Op dit moment begeleid ik onder andere twee grote bedrijven die sociale innovatie hoog in het vaandel hebben staan. Daar loop ik mee met nieuwe mensen die een managementfunctie bekleden. Met een gedragsstijlanalyse breng ik in kaart wat voor kenmerken zo iemand laat zien: wat zijn de zwakke en wat zijn de sterke punten? Verder moeten veel mensen in een bedrijf ook als team samenwerken. Ook daar heb ik een speciaal programma voor ontwikkeld. Een goed op elkaar afgestemd team kan elke uitdaging aan. Deze beide bedrijven investeren in hun medewerkers op een proactieve wijze. Dat zie je helaas niet altijd. Je haalt op die manier wel meer rendement uit je personeel. Werknemers die plezier hebben in hun werk zijn een belangrijke pijler in de organisatie en presteren beter dan teams of collega’s die helemaal vastgelopen zijn.’
Reageer op dit artikel