Hou ik van mezelf? Als ik deze vraag 10 jaar geleden aan mezelf zou stellen, had ik hem, net zoals vele volwassenen die ik ontmoet in mijn praktijk, beantwoord met ‘nee’. Ik was een begin-twintiger, student Orthopedagogiek, werkzaam bij een zorgboerderij, had een relatie, vele vrienden en een lieve familie.
Op papier was alles perfect, maar in de praktijk was alles anders. Ik was er zelf niet echt bij op de een of andere manier. Ik leefde voor de anderen en hun verwachtingen. Ik deed dingen die eigenlijk niet goed voelden. Ik had een overoverovervolle agenda, want zo hoort het toch? Wij Nederlanders zijn altijd druk. Vraag maar eens aan iemand in je omgeving hoe het gaat. Het antwoord is standaard ‘Goed, maar druk…’ Vier jaar lang heb ik mijn drukke en hectische leventje volgehouden met een voltijds universitaire studie, een 32-uursbaan in de zorg enzovoort. Daarna knakte ik, in mijn ogen, van het ene op het andere moment.
Een nieuwe start
Achteraf gezien was het heel logisch dat dit zo zou gaan gebeuren. Ik was namelijk volledig, maar dan ook volledig, mezelf kwijt. Ik moest weer thuis wonen en mijn studie op een laag pitje zetten, en ik mocht voor een langere periode niet werken. Drama? Nee, totaal niet! Ik kreeg namelijk zomaar een nieuwe start om mezelf te ontdekken en om van mezelf te leren houden. Alles lag open om te willen zijn wie ik daadwerkelijk ben. En nu zijn we 6 jaar verder: gelukkig getrouwd, moeder van een prachtige tweeling en eigenaar van twee zelf opgestarte bedrijven.
Kindertolk
Twee jaar geleden ben ik begonnen met mijn eerste bedrijf: Pedagoog Op Locatie (P.O.L.). Werken vanuit mijn eigen talenten, krachten en ervaringen als mens en pedagoog. Al snel werd bevestigd bij gezinnen waar ik kwam, wat ik ook al wist toen ik nog in loondienst werkte: als er een probleem bij het kind aanwezig is, dan kan de oplossing in veel gevallen gevonden worden in de omgeving. Het kind spiegelt zijn omgeving. Het is niet iets nieuws. Onder anderen Carl Jung beschreef dit al in zijn boek ‘Psychologie en Opvoeding’ in de jaren 50 van de vorige eeuw. Een opleiding tot Kindertolk® (zie www.presentchild.com) zorgde ervoor dat ik een liefdevolle methode kon gebruiken om die spiegeling te laten zien aan opvoeders. Wat zegt het kind daadwerkelijk met zijn/haar gedrag? En waarom raakt het jou als opvoeder? Allemaal vragen waar je tijdens het consult antwoord op krijgt.
Talenten
Tijdens consulten met ouders merkte ik keer op keer weer dat veel ouders staan waar ik 10 jaar geleden stond: in de overlevingsmodus. Een ‘nee’ moeten beantwoorden op de vraag ‘Hou ik van mezelf?’ Ik help ouders, volwassenen en kinderen om te ontdekken wie ze zijn, waar hun talenten liggen en soms om ze te mogen leren om van zichzelf te houden. Een dankbaar beroep…
Samenwerken
In de tussentijd heb ik een heel team om mee heen met mensen die samenwerken vanuit hun talenten, krachten en mogelijkheden. Een team met MWD’ers, (ortho)pedagogen, specialisten, ervaringsdeskundigen, trainers en onderwijsdeskundigen. Hou ik van mezelf? Ja…
Reageer op dit artikel