fbpx
Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Is jouw kind  een beelddenker?

    Ongeveer een kwart van de bevolking is beelddenker. Beelddenkers hebben allerlei positieve eigenschappen: ze zijn vaak creatief, hebben humor, zijn sociaal bewogen en hebben een brede belangstelling. Maar op school kunnen ze in de knel komen, doordat het onderwijs een talig leersysteem hanteert, en dat is waar beelddenkers problemen mee kunnen hebben. Schooluitval kan dan zelfs op de loer liggen, en dat moet voorkomen worden.

    De meeste beelddenkers weten zich op de basisschool nog wel te redden. Hierdoor worden ze niet altijd als beelddenker herkend. Op de middelbare school echter komt er heel veel op ze af en moeten ze systematisch leren en oefenen, en beelddenkers hebben daar moeite mee. Ze vinden het moeilijk om te destilleren wat ze moeten weten, en vinden ‘begrijpend lezen’ lastig.
    Beelddenkers denken niet in woorden en begrippen, maar in beelden en gebeurtenissen. Dit is de reden waarom zij het ‘talige’ lesmateriaal niet begrijpen en onthouden. Het kost ze moeite, en de tijd om alles op te pikken wordt ze meestal niet gegund. Er wordt vaak met onbegrip en ongeduld op ze gereageerd. Dit kan, samen met hun soms tegenvallende schoolresultaten, leiden tot faalangst.
    Als een beelddenker bijvoorbeeld een verhaal vertelt, ziet die het hele plaatje voor zich, en springt hij van de hak op de tak. Iedereen vraagt zich dan af waar hij het over heeft… Daarbij kunnen ook woordvindingsproblemen aan de orde zijn. Daarom houden beelddenkers vaak hun mond op school.

    Begeleiding
    Thirza Zellerer van de praktijk Open Your Eyes begeleidt kinderen en jongeren die dreigen vast te lopen of al vast­gelopen zijn op school. Dat doet ze in individuele sessies.
    Ze bekijkt of het kind inderdaad een beelddenker is en wat de leerstijl van het kind is. Vervolgens richt ze zich op het ‘leren leren’. Daarbij gaat ze uit van de sterke punten van beelddenkers. Thirza kan als expert allerlei methoden inzetten, waarbij ze voortdurend kijkt wat werkt voor de specifieke jongere.

    Perspectief zien
    Door de begeleiding krijgt het kind zelfvertrouwenen en leert het leren op de manier die bij hem past. Het is fijn als het kind perspectief ziet en zich goed voelt. Met haar praktijk wil Thirza het kind de ogenen openen, zodat het de wereld anders kan zien!

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply