Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • Leren door te spelen
    Rate this post

    De peuterleeftijd is de leeftijd waarop kinderen de behoefte krijgen om te spelen met leeftijdgenootjes. Ook ontwikkelen de peuters zich tot kleuters, waarbij de basisschool al een beroep doet op allerlei vaardig­heden. Dan is het nuttig als je kind goed voorbereid wordt op de basisschool.

    Stichting Peutercentra Arnhem is een speel- en leerhuis waar kinderen van 2,5 tot 4 jaar terecht kunnen voor twee tot vijf dagdelen per week. Het verschil tussen het peutercentrum en een kinderdagverblijf is het educatieve aspect. Waar het bij een kinderdagverblijf vooral gaat om de opvang van een kind op momenten dat de ouders aan het werk zijn, wordt het kind in het peutercentrum spelenderwijs voorbereid op de basisschool. Spelend leren: dat is de basis van het dagelijkse programma, dat een vaste indeling heeft. Er zijn dagelijks twee blokken, namelijk een blok van 8.30 tot 12.00 uur en een blok van 13.00 tot 16.00 uur (waarbij het ook mogelijk is dat een kind mee-eet tijdens de lunchpauze).

    Leren via spel
    Stichting Peutercentra Arnhem vindt het belangrijk dat kinderen leren via spel. Daarom spelen de kinderen samen, en krijgen ze zelf de regie over wat ze doen. Natuurlijk worden ze daarbij begeleid. Ook de woordenschat wordt uitgebreid, met behulp van het programma LOGO 3000, waarmee kinderen de 3000 meest gebruikte woorden leren. Dat zijn de woorden die kinderen van 4 jaar zouden moeten kennen.

    Vaste dagindeling
    Elk blok verloopt op dezelfde manier: het kind wordt door de ouder gebracht, waarbij de ouder eerst nog even tijd doorbrengt met het kind. Daarna maken de kinderen een plan voor het spelen: waarmee gaan ze dat doen en met wie? Ook buitenspelen maakt onderdeel uit van de activi­teiten. Nadat de kinderen een tijd gespeeld hebben, wordt er opgeruimd en teruggekeken: wat hebben ze gedaan? Zo leren de kinderen te reflecteren op wat ze gedaan hebben. Daarna worden ze weer opgehaald door de ouder.

    Kindvolgsysteem
    Elk kind wordt gevolgd door de leidster. Die volgt het kind op sociaal, cognitief, motorisch, zintuiglijk en creatief gebied. Ook de taalontwikkeling van het kind wordt bijgehouden. De leidster stimuleert elk kind in zijn ontwikkeling, en behoedt het voor achterstanden, zodat het later op school goed kan meekomen. Er is 1 leidster op 8 kinderen.
    Bewegen
    Binnen Stichting Peutercentra Arnhem wordt ook geluisterd naar de ouders, en hun wensen worden zo mogelijk ­geïntegreerd in het programma. Zo gaven veel ouders aan dat ze graag meer aandacht voor beweging wilden. Dat heeft ertoe geleid dat er in de peutercentra ook bewegingsspelletjes worden gedaan en dat er peuterdanslessen zijn en kinderyogalessen. Het zijn lessen die de ouders apart kunnen afnemen voor hun kinderen, en het is gebleken dat ze er erg blij mee zijn.

    Stichting Peutercentra Arnhem heeft 27 locaties. Twee daarvan, De Karbonkel en De Karbonkel Plus, werken vanuit een antroposofische visie.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply