Reclame kost geld. Of het nu een spotje na het journaal van 20:00 uur is of een advertentie in een plaatselijk krantje, je mag altijd een bedrag afrekenen. En die bedragen zijn niet kinderachtig. Zeker de wat kleinere ondernemers moeten goed bepalen waar ze hun marketingbudget aan uitgeven. Met dank aan dit artikel ga je in de toekomst de juiste keuzes maken.
Visitekaartjes
Best wel een simpele, maar stiekem wordt dit eerste punt nog best vaak vergeten. Ga maar na, hoe vaak heb je niet tegenover iemand gestaan en gedacht: ‘Had ik nu maar een visitekaartje.’ Natuurlijk kan je altijd telefoonnummers uitwisselen of op een briefje de naam van je bedrijf en je pagina op LinkedIn klakken, maar een visitekaartje staat veel professioneler. Een visitekaartje drukken is bovendien helemaal geen grote investering. Een kleine moeite die je erg veel kan opleveren.
Je eigen bedrijfsgids
Deze vorm van reclame maken is een stukje duurder, maar het is wel heel effectief en bovendien ook gewoon cool. In een brochure kan je alle mooie onderdelen van je bedrijf beschrijven. Een afwisseling tussen foto’s, productomschrijvingen en niet te vergeten jouw persoonlijk verhaal. Vergeet vooral dat laatste niet, want jouw verhaal is wat jou (en daarmee je bedrijf) uniek maakt. Een brochure is handig om uit te delen aan klanten, of om op de balie (of een andere prominente plek) neer te leggen.
Word je eigen influencer
Sociale media lijken zo langzamerhand de belangrijkste kanalen voor het uiten van reclame te worden. Een aantal jaar geleden bestonden influencers nog niet eens. Nu bepalen zij voor een (groot) deel wat mensen kopen. Met een kanaal zoals Instagram of TikTok kan je gratis en voor niks reclame voor je eigen zaak maken. Creëer een account met de naam van je bedrijf of winkel. Als je een kledingwinkel hebt, kan je de nieuwe collectie showen. En als je een bedrijf hebt, zijn er ook meer dan genoeg mogelijkheden. Denk aan het digitaal meenemen van je volgers tijdens een werkdag. Hoe meer leuke content je plaatst, hoe meer volgers je krijgt. En hoe meer het je uiteindelijk gaat opleveren.
Nodig potentiële klanten uit
Dit kan op allerlei manieren. Je kunt denken aan een open dag waarbij potentiële klanten je bedrijf goed kunnen bekijken. Maar er zijn meer opties. Workshops zijn een ander goed voorbeeld. Daardoor kan je klanten werven en ze meteen iets leren en vooral ze goed leren kennen. En verder kan je nog proberen om de samenwerking te zoeken met lokale ondernemers. Zo bouw je een onderlinge band op en kan je klanten naar elkaar doorverwijzen.
Reageer op dit artikel