Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Wat als mijn kind geen vlees meer eet?

    Opeens besluit je kind vegetariër te worden. Geen knakworstjes en kippenpootjes meer. Natuurlijk wil jij achter het besluit staan, maar waar moet je als ouder rekening mee houden zodat jouw kleine wel goed eet? Je kind zit immers nog in de groei!

    Wanneer je kind vegetariër wil worden, is het belangrijk dat je in de gaten houdt of je kind alle voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt. Met name de volgende voedingsstoffen zijn van groot belang voor vegetariërs.

    Eiwitten zijn nodig voor de bouw en het herstel van lichaamscellen en voor de opbouw van spiermassa. Plantaardige eiwitten zijn over het algemeen van lagere kwaliteit dan dierlijke, met de uitzondering van sojabonen. Dit kan worden gecompenseerd door er meer van te eten. IJzer is van belang voor het zuurstoftransport in het bloed en voor de stofwisseling. Plantaardig ijzer wordt minder goed opgenomen dan ijzer uit vlees. Het is dus belangrijk om voldoende plantaardig ijzer binnen te krijgen uit volkorenproducten zoals brood, noten, groenten, peulvruchten en gedroogd fruit of appelstroop. Vitamine B12 heb je nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor je zenuwstelsel. Vitamine B12 kun je alleen maar binnenkrijgen door dierlijke producten zoals vlees, zuivel, vis en eieren. Vegetariërs krijgen standaard het advies om voldoende eieren, peulvruchten, sojaproducten, noten en vruchten te eten. Het is echter ook goed om groente, volkoren-graanproducten en zuivel te eten om voldoende vitamine B, ijzer en eiwitten binnen te krijgen.

    Je hoeft je geen zorgen te maken wanneer je kind stopt met het eten van vlees, zolang je kind goed en gevarieerd eet. Dan krijgt het namelijk voldoende vitamines binnen voor een goede ontwikkeling en een goede weerstand.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply