• Sta eens stil…

    Sta eens stil…

    Sta jij er wel eens bij stil dat je er op een dag niet meer zult zijn? Eens komt er een tijd dat je nabestaanden jouw uitvaart moeten regelen. Zou het dan niet fijn zijn als zij exact weten wat jouw wensen waren? Dat ze een afscheid kunnen verzorgen dat precies past bij wie jij was? Daarom is het goed om er nú even bij stil te staan. Er is zoveel meer mogelijk dan je misschien denkt. lees verder

  • ‘Ik wilde dat mijn verhaal gehoord werd’

    ‘Ik wilde dat mijn verhaal gehoord werd’

    In 2004 werd bij mij dikkedarmkanker geconstateerd. Toen was ik 48, wat vrij jong is voor deze kankervorm. Meestal krijg je het na je 60ste. Ook mijn huisarts en de specialist in het ziekenhuis waren verrast. Ik zat onder grote spanning: was er een operatie nodig? En een stoma? Gelukkig ben ik vrij snel hersteld en was er geen stoma nodig. lees verder

  • ‘Die plek betekent veel voor me’

    ‘Die plek betekent veel voor me’

    Vorig jaar juli kreeg ik te horen dat ik darm­kanker had. Ik werd eraan geopereerd en alles leek goed te gaan, maar in januari bleek bij een controle dat de kanker was uit­gezaaid in mijn lymfeklieren. Dat was een hele klap! Dat had niemand zien aankomen... lees verder

  • Verder na een borstamputatie

    Verder na een borstamputatie

    Na een borstsparende operatie is het soms niet meer prettig om je oude bh's te dragen, omdat bijvoorbeeld de beugel knelt of er extra steun voor de bestraalde borst nodig is. lees verder

  • Geluk begint met…

    Geluk begint met…

    'Ik wil me niet zo voelen', zegt ze, terwijl ze zowel boos is als verdrietig. Ik begrijp het. 'Helpt het als je zegt dat je je zo niet wilt voelen? Wordt het dan beter?' 'Dat niet.' 'Nee, want dan druk je je emoties waarschijnlijk weg, bewust of onbewust. Dat gaat niet lang goed. Alsof je een bal onder water probeert te houden. Vroeg of laat schiet deze weer omhoog, vaak op een onverwacht en misschien niet zo gelukkig moment.' lees verder

  • Als je kind niet lekker in zijn vel zit

    Als je kind niet lekker in zijn vel zit

    Ook al doe je als ouder nog zo je best, het lukt je soms niet om je kind te helpen. Het zit niet lekker in zijn vel, is vaak boos of verdrietig, luistert slecht of het wordt steeds lastiger om met hem te praten. Eigenlijk heb je geen idee meer wat je kunt doen. Er is geen reden tot paniek: je staat er niet alleen voor! lees verder