Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • Beethovenstraat: nieuw publiek voor oude ambachten
    Rate this post

    Winkelstraten hebben het moeilijk, wordt vaak gezegd, want de grote concurrentie van online shopping ligt op de loer. In de Amsterdamse Beethovenstraat zijn de ondernemers niet bang. Zij zien: mensen kiezen weer voor het oude ambacht en voor service, en trekken nieuwe doelgroepen naar de straat.

    Is een chique, ietwat klassieke winkelstraat als de Beethovenstraat in Amsterdam-Zuid nog wel van deze tijd? Als je door de straat loopt en de volle bars en restaurants ziet, dan is het antwoord duidelijk ‘ja’. Verschillende horecazaken openden afgelopen jaar hun deuren, wat zorgt voor veel reuring in de straat. Horeca wordt steeds belangrijker voor een winkelstraat. De Beethovenstraat heeft van oudsher veel ambachtslieden, zoals een slager, een bakker, een chocolatier, een groenteboer. Kwaliteitswinkels waar veel mensen graag een paar straten voor omlopen. Ook Amsterdammers die het drukke centrum willen vermijden, ontdekken de rust en ruimte van de Beethovenstraat.

    Voelen, ruiken, proeven
    Trendwatcher Vincent van Dijk: ‘Er wordt vaak gezegd dat we in de toekomst alleen nog maar online shoppen. Dat is absoluut niet waar! Juist jonge generaties geven aan naar een fysieke winkel te willen. Wel verandert de manier van winkelen. Het toverwoord in de marketing is ‘beleving’. Alles is tegenwoordig te koop via internet, maar in een winkel willen we juist voelen, ruiken, proeven. Een jurk bestellen via internet is leuk, maar je wilt de stof in je handen hebben en weten hoe die valt op jouw lichaam. Online kopen, passen en weer terugsturen gaat verdwijnen. Dat is verre van duurzaam.’

    Service en kennis
    ‘Winkels krijgen een andere functie. Ze worden steeds meer showrooms waar je inspiratie opdoet om vervolgens via internet te bestellen. Slimme winkels zorgen ervoor dat offline en online soepel in elkaar overvloeien. Een winkelier kan zich onderscheiden door service, maar vooral ook door kennis. Zoals de slager, die weet waar het product vandaan komt en adviseert hoe het klaargemaakt moet worden.’

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply