Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • Zullen fysieke winkels ophouden te bestaan?
    Rate this post

    Of het nu gaat om boodschappen, kleren, schoenen, gadgets, noem maar op, online shoppen zit in de lift. Dat is natuurlijk niet verwonderlijk, want niets zo makkelijk als naar een website surfen, op je dooie gemak door het aanbod scrollen, en als je dan iets hebt gevonden dat je wil kopen, er online voor betalen. En alles wordt dan nog eens aan je deur afgeleverd, vaak de volgende dag al. Het is geen wonder dat er steeds meer fysieke winkels hun deuren moeten sluiten – of op zijn minst veel meer moeten inzetten op de online component. Maar hoe ver zal deze trend zich doorzetten? Komt er een moment waarop fysieke winkels volledig ophouden te bestaan? In dit artikel bekijken we enkele trends die momenteel spelen in retail, en kijken dan hoe het zit met de toekomst van fysieke winkels.

    Enkele trends in retail
    De dagen dat een gewone online webshop hebben reeds vernieuwend was zijn lang voorbij. Vandaag de dag kunnen we met gerust hart stellen dat we in een technologisch geavanceerd stadium zitten op het vlak van mogelijkheden bij het shoppen. Wat een tiental jaren geleden als science-fiction werd beschouwd, is momenteel reeds werkelijkheid – of zal dat op zijn minst in de nabije toekomst worden.

    Zo kunnen we onder andere reeds gebruik maken van:

    1) Shopassistenten
    Je hebt ongetwijfeld al eens gehoord van Amazon Echo (Alexa), Apple Siri, Microsoft Cortana of Google Assistant.Dit zijn virtuele, volledig digitale, stemgebaseerde software-assistenten, gebaseerd op Artificiële Intelligentie. Je kan je hierbij gewoon een assistent voorstellen die je kan activeren door ertegen te praten en dan vertellen wat je wil. “Alexa, koop me eens 3 liter melk.” “Siri, ik had graag die broek van vorige week teruggestuurd en in een grotere maat gekregen.” En omdat die assistent volledig begrijpt wat je wil, zal die automatisch je bestelling doorsturen naar de winkel in kwestie, de betaling regelen, en dan staat je pakketje een tijdje later gewoon aan je deur. Net zo handig! Dit neemt veel werk uit handen, zoals een laptop, tablet of smartphone openen, een zoekopdracht uitvoeren, een artikel zoeken, betalen, andere gegevens ingeven, enzovoort.

    2) Virtuele supermarkten
    Een belangrijke trend in retail zal zonder twijfel een combinatie zijn van online en fysiek shoppen: virtuele supermarkten. Virtual Reality komt neer op een gesimuleerde omgeving laten zien aan gebruikers, die zich hierin kunnen begeven (en ermee interageren) via allerlei gadgets. Hierbij moet je denken aan consumenten die vanuit hun luie zetel thuis een VR-headset opzetten en dan als het ware door een digitale versie van de winkel kunnen wandelen. Ze kunnen de producten zien, informatie opvragen, eventueel zelfs virtueel passen, en – mits ze ook beschikken over een VR-handschoen – de producten aanraken en proberen. Virtual Reality is een technologie die reeds decennialang in ontwikkeling is en vooral toepassingen heeft in de videogamingwereld, maar tegenwoordig wordt het ook gebruikt bij wetenschappelijk onderzoek, de automobielindustrie, online gokkasten, enzovoort.

    3) Selfservice
    Wat ongetwijfeld een nadeel is bij fysiek shoppen, is het feit dat je bij het afrekenen vaak zal moeten wachten. Of het nu in een supermarkt of in een kledingzaak is, als er andere mensen in die winkel zijn en als de kassa bemand wordt door werknemers, loop je de kans om in een rij te moeten gaan staan en je tijd te verspillen. Gelukkig zijn er bij veel winkels tegenwoordig reeds zelfscan-kassa’s. Deze technologie laat mensen toe om gewoon zelf hun boodschappen in te scannen en zelf af te rekenen. Een aantal van deze kassa’s zorgt er doorgaans voor dat er zelden mensen staan te wachten, zelfs op drukke momenten. Natuurlijk moet er hier nog wat aan gesleuteld worden, vooral om misbruik te vermijden, maar de toekomst van fysieke winkels zal wellicht bestaan uit afrekenen via selfservice

    4) Slimme Affiches
    Niets zo vervelend als in een leuke winkelstraat komen, wat affiches zien van koopjes bij een bepaalde winkel, je ernaartoe spoeden … om dan te ontdekken dat het om een actie van vorige maand ging. Je bent teleurgesteld, en vertrekt wellicht uit die winkel met lege handen. Dat is een slechte zaak voor zowel de consumenten als voor de winkels. Een “slimme affiche” daarentegen is gewoon een digitaal bord waarop er mededelingen (zoals nieuws, koopjes, sluitingsdagen, enzovoort) worden weergegeven. Dit is natuurlijk erg eenvoudig aan te passen en zal dus in principe op elk moment up-to-date zijn. Dit maakt het voor fysieke winkels een goed idee om zo vaak mogelijk met promoties uit te pakken, want als ze weten dat die tijdig worden geprojecteerd, zal dit meer klanten opleveren.

    5) Robots
    Werknemers in fysieke winkels zullen steeds vaker worden vervangen door robots. Stel je voor dat je in een kledingwinkel binnenloopt, en niet weet waar te beginnen. Je kan dan naar een robot gaan, die je meteen scant en je exacte maten heeft. Op basis van je eventuele eerdere shopgewoontes en wat je vraagt (“Ik zoek een broek”) kan die je meteen naar een geschikte locatie in de winkel brengen, waar er broeken in jouw maat en gewenste stijl te vinden zijn. Als je vragen hebt, zoals of het item in een andere kleur of snit beschikbaar is, kan de robot daar meteen op antwoorden. Een werknemer van vlees en bloed zou doorgaans achter in de winkel moeten gaan kijken naar de stock, maar een robot heeft op elk moment een perfect idee van de beschikbare inventaris.

    6) Projecties
    Fysieke winkels hebben een groot pluspunt ten opzichte van online equivalenten: je kan er de producten “echt” zien. Ofwel in schappen en rekken, ofwel – in het geval van kleren – gedragen door een paspop. Momenteel bestaat er reeds een toepassing die kleren kan projecteren op paspoppen. Als winkeluitbater is het dan slechts een kwestie van wat toetsen in te drukken om de geprojecteerde outfit aan te passen. Dat scheelt op lange termijn veel aan moeite én geld. Ook elektronicazaken kunnen zich hierop beroepen. In plaats van effectief die dure gadgets tentoon te stellen (en die dus bloot te stellen aan stof of andere schade), kunnen ze gewoon de nieuwste smartphone of computer projecteren. Consumenten kunnen die nog steeds in 3D zien, maar er is geen enkele kans meer op schade of diefstal. De echte producten liggen gewoon ergens achteraan, te wachten op een koper. Hiernaast zijn er nog een aantal toepassingen van projecties: denk aan een outfit rechtstreeks op je laten projecteren via een “slimme spiegel”, waarbij pashokjes dus volledig verleden tijd worden. Hetzelfde kan worden gedaan met make-up.

    Zullen fysieke winkels ophouden te bestaan?
    De wereld van retail staat voor een hele omwenteling, met vooruitgang zowel offline als online. Hoewel er steeds meer fysieke winkels moeten sluiten en dat consumenten een duidelijke voorkeur beginnen te tonen voor online shoppen, is de kans klein dat alle fysieke winkels volledig zullen verdwijnen. Naast de eerder vermelde leuke technologische vooruitgangen, mag je ook niet vergeten dat “echt” gaan shoppen met een vriend of vriendin gewoon leuk kan zijn. Shoppen kan gewoon een onderdeel zijn van een dagje uit, waarbij je kleren passen combineert met lekker te gaan eten. Kortom, fysieke winkels zullen niet meteen ophouden te bestaan.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply